آموزش بخش 6 تری دی مکس
این متن مرتبط به فیلم شماره 0006 تری دی مکس می باشد
در داخل نرم افزار فرمانundo , redo موجود می باشد که Undo عملیات انجام شده را لغو می کند و redo عملیات لغو شده را باز خوانی می نماید.
undo موجود در نرم افزار با undo در داخل view port متفاوت می باشد.
undo در داخل نما فقط اعمال انجام شده در نما را باز می گرداند, عملیاتی همانند ؛ arc rotate , pan ,zoom را برای ما undo میکند ,که تا 30 مرحله عمل undo را برای ما انجام می دهد.
با رایت کلیک کردن بر روی label view port به این گزینه دسترسی پیدا می کنیم که hot key آنها ,shift + z = undo و shift + y = redo
نماهایی مانند دوربین و نور نماهایی می باشند که چنانچه از shift + z و shift + y استفاده نماییم عمل undo , redo برای ما صورت نمی پذیرند به این دلیل صورت نمی پذیرد که ما در حال تغییر دادن اعمال پارامتریک در نرم هستیم به این معنا که ما یک شی را که دوربین و یا نور باشد را در صحنه جا به جا می کنیم و برای انجام عمل redo , undo در این دو نما باید از ctrl + z و ctrl + y استفاده نماییم چون این دو یک شی هستند که می توان از آنها به عنوان نما بهره برد در صورتی که نما های دیگر شی نیستند و فقط صرفا نما هستند.
undo , redo موجود در نرم افزار اتفاقات پارامتریک و عملیات های ایجاد شده در صحنه را undo , redo می کند. و hot key آنها ctrl + y =redo و ctrl + z = undo
با کلیک نمود بر روی هر نما ,آن نما فعال می گرددو قادر هستیم که هر نما را به صورت جداگانه ای ذخیره نماییم , که این عمل از طریق روش زیر امکان پذیر می شود:
چنانچه از گزینه save active view port استفاده نماییم , با کلیک کردن بر روی هر نما , این گزینه تغییر نام خواهد داد و به نام نمای انتخاب شده تغییر خواهد کرد.
زمانیکه یک نما را ذخیره می نماییم اطلاعاتی همانند؛ نوع نما که مثلا به صورت پرسپکتیو می باشد یا ایگزونومتریک , zoom ,rotation , filed of view نیز همراه این ذخیره سازی برای ما save می شوند, ولی اطلاعاتی همانند safe frame , view port clipping در فایل active view port ذخیره نمی شوند.
بعد از اینکه نمای فعال را ذخیره کردیم , با کمک گرفتن از گزینه restore active view port قادر هستیم که نمای ذخیره شده را باز خوانی کنیم .
چنانچه گزینه restore active view port فعال نباشد ,این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که ما احتمالا روی نمای دیگری کلیک کرده ایم و یا نوع چیدمان نماها در tab , layout متفاوت می باشد و حتما باید نوع layout را به حالت پیش فرض نرم افزار باز گردانیم یا به همان مدلی که ذخیره سازی را انجام داده ایم بر گردیم , تا گزینه مورد نظر فعال گردد.
در نرم افزار قابلیتی موجود می باشد به نام view port back ground که توسط این گزینه قادر هستیم تصویری را در پشت زمینه نمای مربوطه ایجاد نماییم.
در واقع هر نما ,به صورت مجزا می تواند تصویری را در پشت زمینه خود داشته باشد ,از این قابلیت می توانیم برای مدل نمودن اجسام و یا ترکیب نمودن فضای و محیط 3d با slide مورد نظر, نیز استفاده نماییم.
همچنین قادر هستیم از یک تصویر انیمیت هم, برای back ground استفاده کنیم و می توانیم از یک فایل انیمیشن با پسوند های متفاوتی همانند : move , avi ,ifl استفاده نماییم
این خاصیتها و قابلیتها فقط برای نمای فعال مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیری بر روی رندر نخواهند داشت و در رندر قابل دیدن نمی باشند.
اگر مایل باشیم که این تصاویر را در داخل رندر نیز مشاهده کنیم , می توانیم از کادر environment and effect استفاده نماییم که این کادر با گرفتن کلید ( 8 ) از روی key board نمایان می گردد و از قسمت none نیز قادر هستیم تصویری را وارد محیط نرم افزار کنیم.
در صورتیکه تصویری را برای background انتخاب , و وارد نرم افزار کردیم, چنانچه نرم افزار تصویر مربوطه را نمایش ندهد یا با دقت و کیفیت پایین نمایش دهد ,مشکل ایجاد شده به این دلیل اتقاق می افتد که ,مد گرافیکی ما در حالت direct 3d یا open GL می باشد.
در همچنین موقعیتی می توانیم از مد گرافیکی software بهرمند شویم تا مشکل ایجاد شده بر طرف گردد.
با رفتن در منوی customize و انتخاب نمودن گزینه preference و فعال نمودن گزینه configure drive و کلیک کردن بر روی گزینه match bitmap size as closely as possible که این گزینه در هر دو مد گرافیکی نیز موجود می باشد ,با بستن و باز نمودن مجدد نرم افزار مشکل ایجاد شده بر طرف می شود.
برای نمایش کادر view port background از دو روش قادر هستیم استفاده نماییم:
اولین روش رفتن در منوی view و انتخاب گزینهview port background
و روش دیگر استفاده نمودن از hot key این گزینه که برابر می باشد با alt + b
در قسمت اول این کادر background source می باشد.
توسط گزینه file می توانیم یک تصویر یا فایل انیمشنی را وارد نمای مد نظرمان کنیم .
با کمک گرفتن از گزینه devices قادر هستیم تصاویر را از اسنکر دوربین یا هر وسیله دیجیتالی تصویری وارد محیط نرم افزار کنیم.
نکته مهمی که در خصوص این گزینه می توان ذکر کرد که چنانچه دستگاهی موجود باشد به صورت اتوماتیک در این قسمت لیست نمی شود و باید به صورت جداگانه آنرا برای نرم افزار تعریف نماییم.
گزینه current مسیر فایل مربوطه را برای ما نمایش می دهد.
برای فعال نمودن گزینه use environment and effect حتما باید یک تصویر یا slide را از طریق کادر environment and effect ( کلید 8 از روی کی برد) وارد کنیم تا گزینه use environment and effect فعال گرددو با زدن تیک این گزینه تصویر اتتخاب شده از طریق پنجره environment and effect برای ما پدیدار می گردد و چنانچه تیک را بر داریم همان تصویر قبلی که در کادر view port background موجود بود , دوباره نمایش داده می شود.
با استمداد گرفتن از گزینه animation synchronization می توانیم کنترلی را بر روی انیمتهایی که در نرم افزار وارد می کنیم ,داشته باشیم و آنها را در پس زمینه نمای مربوطه بکار ببریم .
با انتخاب نمودن انیمیتی با پسوند مثلا ؛ avi قادر نخواهیم بود آن را با حرکت دادن time slider در نمای فعال مشاهد کنیم , اگر گزینه animate background را فعال نماییم , از این به بعد هر انیمتی در داخل نمای فعال قابل رویت می باشد.
گزینه use frame نشان دهند شروع frame می باشد و گزینه to نمایش دهنده تعداد فریمهای موجود می باشد.
چنانچه در گزینه use frame عددی را قرار دهیم نسبت به رقم وارد کرده در use frame
از ویدئو مورد نظرمان به اندازه همان رقم از slide ما کسر خواهد کرد.
با در دست داشتن گزینه step می توانیم rate frame را مشخص نماییم , در ازای هر عددی که وارد می نماییم rate frame را برای ما ایجاد خواهد کرد.
با استفاده نمودن از گزینه start at می توانیم مشخص نماییم که انیمیت را از چه فریمی نمایش دهد .
به کمک گزینه sync start to frame قادر هستیم که انیمیت را در داخل time line بلغزانیم, و می توانیم با استفاده از این گزینه قسمتی از انیمیت را ببریم.
این متن ادامه دارد…
تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی 3Ds Max استاد ارجمند مهدی بندری
طراحی داخلی منزل با تری دی مکس – تصویرگران پویا اندیش