چگونه و به چه طریق 3ds max را یاد بگیریم ؟

 در این قسمت تصمیم بر تشریح اجمالی در ارتباط با شناخت ظرفیت های درونی شما عزیزان و طبیعت و شیوه یادگیری ذهن و نحوه آموزش نرم افزار 3ds max خواهیم داشت تا حین استفاده از این آموزشها بیشترین بهروری را در یادگیری تجربه نمایید .

 

 همانطور که می دانید  3ds max از جمله نرم افزار های بزرگ به لحاظ گستردگی پارامتریک و محتوای آموزشی می باشد و همچنین میزان مطالب آموزشی که در اختیار شما بزرگواران برای یادگیری قرار گرفته ، بسیار بسیط و انبوه است ،

 

لذا فرا گیری و بخاطر سپاری این مقدار پارامتر و قابلیت های و ابزار های گوناگون کمی شما را دچار پیچیدگی و سر در گمی خواهد نمود به همین علت حقیر بر آن شدم که قبل از شروع روند آموزشی ، نحوه استفاده از توانمندی های فردی هر شخص را ، برای یادگیری و آموزش عنوان کنم و طرق مختلف به خاطر سپاری ، یاد آوری ، دسته بندی و استفاده از مطالب آموزشی را حضورتان بازگو  نمایم ،

 

تا در این هزار توی ویدئوها و مضامین آموزشی موجود در سایت مرکز  آموزش تری دی مکس – تصویرگران پویا اندیش دچار سردگمی نگردید .

 

بعضا حقیر از هنرجویان و دانشجویان بسیاری در کلاس ها شنیده ام که یادگیری 3ds max امری سنگین ، سخت و بغرنج است

 

و یا غالبا این عزیزان ابراز سردگمی برای یادگیری این نرم افزار کاربردی و قدرتمند می کنند و عنوان می نمایند که نمی دانیم به چه شکل و از کجا روند آموزشی خود را آغاز نماییم

 

و به چه طریقی این حجم وسیع از اطلاعات و پارامتر های گوناگون را به خاطر و حافظه بسپاریم و یا مطالب به یاد سپرده شده را به چه نحوی بکار ببندیم .

 

حتی هستند افرادی با این باور که ، به طور کل فاقد هوش کافی برای فرا گیری 3ds max می باشند و به سبب همین باور کذب به سوی یادگیری 3ds max علارغم نیاز کاری ، شغلی و یا تحصیلی نمی آیند و صورت مسئله را به دلیل وجود اعتقادات اشتباه به کل از بین می برند .

 

به هر حال عده ای معتقدند ما با هوش ، یا بدون آن متولد می شویم .

 

برخی می گویند در طول زندگی ، به ویژه از محیط اطراف تحت تاثیر والدین و آموزگارانمان در اولین سالهای شکل گیری شخصیت ، آن را به دست می آوریم .

 

عجیب اینجاست که بعد از قرن ها فلسفه بافی و چند دهه کار جدی علمی ، ما نه تنها هوش انسان را کشف نکرده ایم بلکه حتی برای آن تعریف مطلوبی هم نداریم . فقط به صورت کلی تعریف شده . اما همین تعریف هم مورد اتفاق نظر همه اهل فن و مردم عادی نیست . پس وقتی واژه باهوش تر مطرح می شود تعریف آن به نظر و خواست شما بستگی دارد.

 

دانسته های ما درباره ذهن انسان به طور چشمگیری کمتر از ندانسته هایمان است و اطلاعات بسیاری هم هست که هنوز به مردم عادی منتقل نشده ، تا بدانند چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنند . ما اطلاعاتی داریم و روشهایی را یافته ایم که به شما اجازه میدهد سطح درک و یادگیری خود را افزایش دهید و درکل باهوش تر باشید .

 

مثلا ما میدانیم که نظریه ضریب هوشی IQ  نمی تواند درباره طبیعت چند وجهی یادگیری و هوش انسان ، قضاوت صحیحی داشته باشد چون ضریب هوشی نوع خاصی از هوش را ، در فرهنگ خاص و برای مقصدی خاص اندازه می گیرد .

 

در واقع این ضریب هوشی نوعی ارزیاب نیم کره چپ مغز که اغلب شناخت نامیده می شود می باشد. پس طبیعتا تمام ظرفیت های آموزشی انسان را نمایان نخواهد کرد . هنوز هم بسیاری از روانشناسان ، هوش و ظرفیت آموزشی را مثل قد و رنگ چشم عاملی ارثی میدانند . اما تعدادی از محققین علوم اعصاب می گویند : محدودیت هوش و یادگیری صرفا خود ساخته است و به اعتقادات ما از امکاناتمان بستگی دارد . به عنوان مثال ، یک زن خانه دار یک دوجین کار مرتبط به امور منزل را به راحتی انجام میدهد یا امور دیگر مرتبط به منزل را به سرعت و راحتی یاد می گیرد. کاری که شاید کس دیگری به ویژه آقایان از عهده آن به سادگی برنیایند . به هر حال شاید با هوش شدن یا افزایش ضریب یادگیری نیاز به نوعی ترک عادت داشته باشد . حال این که خالق عادت های ما ، خودمان هستیم و غالبا تمایلی به تغییر این عادت ها و بهتر شدن نداریم.

 

یکی از حقایق اثبات شده در نوروفیزیولوژی (علم شناخت عملکرد اعصاب) این است که مغز شما بیش از اندازه منابع و سخت افزار برای یادگیری دارد .

 

با این حال مغز به دلیل عدم استفاده دچاره فراموشی یا شرطی شدن می شود و تحلیل می رود .

 

اینجاست که ترک عادت ، خصوصا باورهای بی فایده و شرطی شدن مغز وارد صحنه می شود و مانع روند یادگیری صحیح و بهرور خواهد شد با در نظر گرفتن مطالبی که حضورتان عنوان می شود شما دیگر احتیاج به توانایی یک انسان برتر برای یادگیری 3ds max نخواهید داشت . مغز شما توان بسیار بالای دارد ، خیلی بیش از آن چه که شما تصورش را می کنید ولی برای بهرور کردن آن نیاز به دانستن مطالبی دارید که در ادامه توضیح داده خواهد شد .

 

 

 اولین بینش کلیدی در یادگیری آن است که بتوانید تمام و کمال ذهن خود را روی هدف آموزشی خود متمرکز کنید ،

 

آن را درست انجام دهید و تا آن را تمام نکرده اید از آن دست نکشید . این مفهوم کلیدی در واقع قلب و روح آموزش و یادگیریست اگر شما بتوانید این عادت را در خود ایجاد کنید که به طور واضح در برنامه آموزشی خود اولویت بندی انجام دهید تا قسمتهای مهم را که بیشترین بهره وری کاری را بعد از آموزش برای شما حاصل می کند ابتدا یاد بگیرید می توانید از یک نابغه که زیاد حرف میزند و نقشه های عالی میکشد اما کار کمتری را انجام میدهد پیشی بگیرید . باید خود را موظف کنید که بلافاصله دست به کار شوید و آنقدر مداومت به خرج دهید تا بر روی مطلب مورد نظر قبل از آن که مطلب دیگری را شروع کنید ، مسلط شوید.

 

 کلید موفقیت آموزشی این است که این روحیه را به صورت یک عادت تبدیل کنید .

 

مطالعه و برسی بر روی زنان و مردانی که قدرت یادگیری بالایی داشته اند نشان داد که این افراد ویژگی عمل گرایی در یادگیری بارزترین و پایدارترین رفتاری است که آنها از خود در هر زمینه آموزشی نشان می دهند بدون آنکه ذهنشان از روی مطلب آموزشی منحرف گردد . پس طبیعتا با این تمرکز آن مطلب مورد نظر را به اتمام خواهند رساند . تمام کردن یک برنامه آموزشی و یادگیری آن باعث ترشح اندروفین در مغز شما می شود که به انسان احساس سر مستی طبیعی می دهد بالا رفتن میزان این ماده مخدر طبیعی که از اتمام کردن کارها و یادگرفتن مطالب ناشی می شود احساس مثبت ، خلاق و باهوش بودن را در شما افزایش می دهد و اعتماد به نفستان را بالا می برد . به یاد داشته باشید هیچ راه میان بری نیست ، تمرین ، کلید تسلط برهر مهارتی است خوشبختانه ذهن شما مثل یک ماهیچه عمل می کند هرچه بیشتر از آن استفاده کنید قوی تر میگردد و قابلیت های بیشتری پیدا می کند. برای ایجاد عادت توجه و تمرکز بر روی یادگیری ، سه عامل نیاز دارید که هر سه را می شود یاد گرفت ، این سه ویژگی (تصمیم گیری ) ( انضباط) و ( اراده ) می باشد برای اینکه در این راه دلگرم تر باشید مدام باید فواید یادگیری و اهل علم بودن را تصور کنید و به آن فکر کنید و از آن انرژی بگیرید.

 

 برای کسب بیشترین موفقیت آموزشی  به یک ویژگی باید توجه داشت آن هم مشخص بودن هدف است .

 

به این معنا که باید بدانید دقیقا از آموزش دیدن چه می خواهید و تا چه حدی خواستار به دست آوردن آن هستید .

 

روشن نبودن هدف آموزشی سردرگمی را باعث می شود و انگیزه را سست می کند یکی از دلایل تنبلی در یادگیری همین مسئله می باشد . پس برای آموزش خود یک هدف و افق ترسیم نمایید تا مشخص گردد که به کجا قرار بر رفتن دارید .

 

برای رسیدن به هدفتان مهلت تعیین کنید اگر برنامه آموزشی مهلت انجام نداشته باشد هیچ فوریتی برای آن احساس نمیشود ، چنین دوره آموزشی فاقد آغاز و پایانی خواهد بود .

 

 

 

برای یادگیری تری دی مکس برنامه تهیه کنید که البته ما با شماره گذاری و ایجاد توالی بر روی این فیلم های آموزشی تا حد زیادی در این برنامه ریزی به شما کمک کرده ایم .

 

با توجه به تجربه سالیان بنده در امر آموزش ، بسته به توانمندی شما مشاهده یک فیلم و تمرین آن در هر روز می تواند مفید فایده قرار گیرد . البته این نسخه برای هر فرد می تواند متفاوت باشد . یادتان باشد که برای رسیدن به نقطه مورد نظر در یادگیری هر روز کاری را برای نائل آمدن به آن هدف آموزشی انجام دهید .

 

حتما این سئوال قدیمی را شنیده اید که یک فیل را چطور می توان خورد ؟ جواب این است : لقمه لقمه

 

حقیر  3ds max را برای شما عزیزان لقمه لقمه نمودم تا شما بتوانید این فیل را بخورید و آن را به اتمام برسانید .

 

برای افزایش بازدهی آموزشی باید برنامه ریزی داشت برای شما خبر خوبی دارم آن هم این است که در مقابل هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی آموزشی می کنید ده دقیقه وقت در حین یادگیری صرفه جوی خواهید کرد همیشه یادگیریتان را بر اساس برنامه آموزشی انجام دهید.

 

 خود این کار هم باعث می شود حداقل 25 درصد به بازدهی آموزشی شما اضافه گردد هر روز حین انجام امور آموزشی از روی جدول آموزشی ، کنار فعالیت های آموزشی انجام شده خود تیک بزنید .

 

وقتی می بینید مطابق لیستتان پیش می روید انگیزه و انرژی بیشتری پیدا خواهید کرد .

 

این کار اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد . زمانی که ما از روی لیست آموزشی عمل میکنیم احساس بهرور و موثرتر شدن خواهیم کرد.

 

سخت ترین مرحله هر کار آموزشی شروع کردن آن است .

 

وقتی انجام یک کار آموزشی را آغاز میکنید به طور طبیعی انگیزه پیدا میکنید تا آن را ادامه دهید قسمتی از ذهن شما همیشه عادت بر سر گرم بودن بر روی کار های مهم آموزشی  می باشد .

 

همیشه این قسمت از مغز خود را تغزیه کنید . دید بلند مدت داشتن مهمترین عامل موفقیت آموزشی است و از تمام عوامل دیگر مثل خانواده ، تحصیلات ، نژاد ، ژنتیک ، روابط ، و… تعیین کننده تر ، جهت میزان موفقیت شما در یادگیری خواهد بود.

 

در واقع طرز تفکر بلند مدت باعث بهبود تصمیم گیری های آموزشی کوتاه مدت خواهد شد . افراد موفق برای یادگیری خود جهت گیری روشنی دارند .

 

همیشه هر کجا که هستید با هر امکاناتی که دارید کاری که از دستتان بر می آید را برای یادگیری انجام دهید .

 

خودتان را متوقف نکنید برای آنکه زمان موعود برسد و همه شرایط محیا باشد تا شما یاد گیری را شروع نمایید .

 

خودتان را با شرایط وفق دهید بجای این که شرایط را برحسب علاقه های سنتی و اشتباه خود تغییر دهید به این دلیل که تغییر دادن شرایط مستلزم خرج کردن زمان زیادی است و از دست دادن فرصت های آموزشی را به دنبال دارد.

 

 برای اینکه مدام انگیزه داشته باشید و بر احساساتی مانند تردید یا ترس و تنبلی غلبه کنید ،

 

مرتب به خودتان بگویید (من میتوانم این کار را انجام دهم یا روند آموزش را به اتمام برسانم ) وقتی دیگران میپرسند روند آموزشی تان چطور است همیشه در جواب بگویید (خیلی عالی) هرگز از روند یادگیری خود گله و شکایت نکنید .

 

و آنها را پیش خود نگه دارید به این دلیل که 80 درصد مردم اهمیت نمی دهند و 20 در صد بقیه هم از اینکه شما در یادگیری مشکل دارید یا از برنامه آموزشی خود عقب هستید خوشحال می شوند.

 

 همیشه برای تمام کردن روند آموزش خود احساس اجبار برای خود ایجاد کنید وقتی آموزشی را به اتمام می رسانید احساس شعف و شادمانی در شما رخ میدهد ، حال هرچه قدر کاری که انجام میدهید و مطلبی که یاد می گیرید بزرگتر باشد این شعف و شادمانی هم بیشتر خواهد شد .

 

 همیشه مغز خود را حین یادگیری در حالت (مد) قرار دهید تقریبا هر کسی یک بار این حالت را تجربه کرده است، افراد موفق در یادگیری کسانی هستند که همیشه ذهن خود را در حالت مد حین یادگیری قرار میدهند .

 

در این وضعیت کارایی و بهروری آموزشی و یادگیری در بالاترین حد خود قرار می گیرد چیزی شبیه به معجزه برای ذهن و احساسات اتفاق می افتد ذهنتان شفاف می شود و احساس درک مطلب بالاتری می کنید .

 

مفاهیم را بی عیب و نقص یاد می گیرید در این حالت آرامش و کارایی فراوانی را تجربه خواهید کرد .

 

 هنگامی که شروع به یادگیری مطلبی می نمایید در واقع اصل (اینرسی جنبشی) را برای آموزش بکار می گیرید.

 

این اصل می گوید : هنگام شروع حرکت ، انرژی زیادی صرف غلبه بر سکون می شود اما پس از شروع ، انرژی بسیار کمتری برای ادامه حرکت یادگیری نیاز است جالب اینجا است که هر چه سریع تر حرکت کنید انرژی بیشتری کسب می کنید و هر چه سریعتر حرکت کنید مطالب بیشتری یاد می گیرید پس در صورت متوقف کردن کار و شروع مجدد آن و اینکه مدام بین یادگیری وقفه ایجاد کنیم و دوباره آن را به دست بگیریم، زمان لازم برای تکمیل روند یادگیری را تا 500 درصد افزایش می یابد هر بار سراغ آموزش متوقف شده بروید مجبورید بفهمید وقتی آموزش را متوقف کردید کجا بودید و برای ادامه کار چه کاری باید انجام دهید ضمنا باید بر (اینرسی جنبشی ) نیز مجددا غلبه کنید تا راه بیافتید و ریتم مناسب را بگیرید .

 

حالا بعد از تمام این توضیحات قدم بعدی نحوه و شیوه عملی یادگیری از طریق این فیلم های آموزشی است. برای استفاده از این فیلم های آموزشی استفاده نمودن از توالی عددی منصوب به هر کدام از این ویدئو ها تعیین کننده نقطه شروع یادگیری خواهد بود . به واقع فیلم ها را بر اساس شماره ، از شماره 0015- الی آخر ملاحضه کنید که شما لینک این فیلم های آموزشی را بر حسب شماره و اولویت می توانید در بخش آموزش رایگان مشاهده نمایید . فیلم های آموزشی مذکور را حتما بر حسب اولویت بدون جا انداختن حتی یک فیلم ملاحضه نمایید ، چه شما کاربری هستید که سابق بر این با 3ds max آشنا بوده و چه فردی هستید که تا به حال با مکس کار نکرده است . دلیل آن است که ما غالبا به دلیل نبود مرجع مناسب ، مطلوب و حرفه ای ، مکس را به صورت پراکنده و به صورت تجربی و سنتی نه به صورت علمی و آکادمیک یاد گرفته ایم ، همین امر باعث  می شود که اطلاعات ما ناقص و پراکنده و نه به صورت جامع و کامل باشد . به همین دلیل حقیر از کاربرانی که سابق بر این هم با نرم افزار کار نموده اند تقاضا می نمایم از ابتدا فیلم ها را به صورت کامل ملاحضه کنند تا جای خالی مطالبی که گذشته از این از آنها اطلاعی نداشتن نیز پر گردد  .

 

بنده به شما عزیزانم توصیه می نمایم که هر روز یک فیلم را ملاحضه کنید و نه بیشتر . کار آموزش را خرد نمایید . جلوی این وسوسه که فیلمها را چند تا یکجا ببینید یا فیلمها را بر حسب اولویت نبینید یا احساس کنید مطلب و فیلم آموزشی عنوان شده را قبل از باز کردن و مشاهده نمودن فیلم مذکور به صورت کامل ، بلد هستید و یا به خاطر خستگی ، فیلم ها را جلو بزنید و مطالب را رد نمایید ، بگیرید . به دلیل اینکه حجم زمانی فیلم های آموزشی بالا می باشد و مشاهده نمودن آن مستلزم وجود بزاعت زمانی و وقتی بسیار زیاد است، پس حتما به این نکات توجه خاصه داشته باشید . زیرا  مجموعه مذکور حجم زمانی بسیار زیادی را دارا می باشد که برای ملاحضه نمودن آن در صورتی که حتی روزانه 6 ساعت فیلم مشاهده شود طبیعتا 3 ماه به طول خواهد انجامید ، تا شما عزیزان فقط یکبار  این فیلم های آموزشی را ملاحضه نموده و تمام نمایید . لذا در صورت عدم رعایت توصیه های حقیر این زمان به یکباره چند برابر افزایش پیدا خواهد نمود لذا حتما تمامی فیلم های آموزشی را بر حسب شماره ، بدون رد نمودن و جا انداختن حتی یک فیلم ملاحضه نمایید . این فیلم ها را نیز ، به صورت یکباره و بدون وقفه مشاهده ننمایید حتما بر اساس بزاعت آموزشی و یادگیری خود هر یک دقیقه یکبار یا دو دقیقه یکبار فیلم را نگاه داشته ، مطلب آموزشی مورد نظر را در نرم افزار تمرین کنید و سپس مجدد ادامه دهید .

 

در طول روز حتما زمان خاص و ویژه و معینی را برای دیدن فیلمها و تمرین مبذول نمایید تا مغز شما عادت به یادگیری بهتر و بیشتر در آن زمان خاص پیدا نماید طبیعتا صبح ها بازده یادگیری از تمام روز بهتر است البته این به ساعت فیزیولوژیک بدن و عادات آموزشی شما نیز بستگی خواهد داشت .

 

بنده در ابتدای هر یک از این فیلمها توضیحاتی را به صورت شفاهی بدون انجام عمل خاصی قبل از درگیر شدن به آموزش به صورت عملیاتی حضورتان عنوان نموده ام که این مطالب را به هیچ طریقی در حین تدریس عملی نمی توان بازگو نمود و در آن میان جا داد . لذا حقیر بر حسب همین جبر ، ابتدای فیلم های آموزشی این مباحث و توضیحات شفاهی را حضورتان باز خواهم نمود . در صورت نداشتن درک کافی نسبت به این توضیحات ، برای شما نباید جای نگرانی باشد به این دلیل که با یکبار دیدن مجدد فیلم مذکور و ایجاد ارتباط نمودن بین مفاهیم عملی و مطالب شفاهی و تئوری آموزش داده شده ، تفهیم مطلوبی هم از آن موضوع خواهید یافت .

 

 برای گرفتن نتایج بهتر حین آموزش شما می توانید از یاد داشت برداری و نت برداری از مطالب نیز استفاده کنید . البته نه به شیوه سنتی و بدوی ، بلکه به این صورت که ارتباطی بین نوشته هایتان و مطالب آموزشی مورد نظر حاصل شود در واقع علت یاداشت برداری ما بایستی تثبیت اطلاعات یاد گرفته شده در مغز و دسته بندی نمودن این اطلاعات در حافظه برای دسترسی مجدد و آسان به مطالب یاد گرفته شده باشد . و نه سیاه مشق نمودن بدون هیچ هدف و منظوری ، یا عین کلمات و جملات را بدون جا انداختن حتی (و) نوشتن . به واقع ما از این یادداشت ها همانطور که از نام کلمه یاد داشت بر می آید به دنبال یاد آوری مجدد مفاهیم هستیم .

 

 ذهن انسان بی نهایت ظرفیت یادگیری و ذخیره سازی اطلاعات را دارا می باشد. ولی بایستی نحوه یادگیری و شیوه طبیعت ذهن ، برای ذخیره سازی اطلاعات را در حافظه آموخت . ذهن انسان به صورت عادی روزانه مطالب زیادی رو در خود جای می دهد . اتفاقات روزانه ، تصاویر مختلف ، مفاهیم متفاوت و….. ولی بعد از گذشت مدتی این مطالب را از دست می دهد یا به عبارتی به دلیل اینکه در حافظه کوتاه مدت ذخیره گشته اند از بین خواهند رفت . علت آن است که ما دسترسیمان را به این اطلاعات از دست می دهیم نه خود اطلاعات را ، به این دلیل که اطلاعات در ذهن بدون نظم و به صورت بی قاعده روی هم انباشته شده . درصورتی که ما اگر حین دریافت همین اطلاعات بدون انجام کار اضافی فقط آنها را نشانه گذاری کنیم سال ها بعد هم بدون کوچکترین مشکل مجددا آنها را به یاد می آوریم .

 

 برای ذخیره سازی اطلاعات در ذهن باید ابتدا طبیعت یادگیری آن را شناخت . ذهن انسان برای تثبیت اطلاعات باید به طرق مختلف نشانه گذاری شود بهترین نشانه ها در ذهن تصاویر هستند که به نسبت نشانه های دیگر در ذهن از بیشترین طول عمر بر خوردارند . در واقع این نشانه ها همان مسیر دسترسی به اطلاعات مورد نیازمان هستند به عنوان نمونه 🙁 ما در مکس می توانیم از عبارات ریاضی هم ، حین کار کردن با فیلد های عددی استفاده کنیم مثل عدد (پی)).شما میبینید وقتی در حال توضیح دادن در مورد این مسئله بودیم ذهن شما شروع به تصویر سازی می کند و سریعا شما با خواندن عدد پی به یاد شکل دایره و یا 3.14 π افتادید این شکل دایره و یا عدد 3.14 می تواند همان مسیر دسترسی ما به آن مفهوم توضیح داده شده باشد .

 

 پس همان طور که ملاحضه کردید ذهن انسان نوشتار را برای یادآوری استفاده نمی کند . از تصاویر برای نشانه گذاری و دسترسی به مفهوم مورد نظر بهره می گیرد و این کار به صورت ناخداگاه و غیر ارادی  انجام می پذیرد . به این معنا که ما نمی توانیم جلوی تصویر سازی ذهنیمان را حین یادگیری و آموزش بگیریم . حالا زمانی این تصویر در ذهن ، تصویر معمولی و عادی باشد که روزانه ما آن را در زندگیمان زیاد می بینیم . این تکرار تصاویر به علت تشابه ، مانع یادآوری مطالب برای ما خواهند شد ، چون ما آنها را روزانه زیاد میبینیم و به این دلیل که این تصاویر ، صور خاص و ویژه ای نیستند تا در ذهنمان تثبیت شوند فراموش خواهند شد . لذا این شکل تصویر سازی در یادگیری ما بی تاثیرند .

 

 تصویری که در ذهن به عنوان یک کلید برای یاد آوری مفهوم خاصی استفاده می شود باید تصویر ویژه و منحصر به فردی باشد یعنی به شکلی ، دارای اغراق و فرمی غیر طبیعی باشد . به عنوان نمونه در مثال فوق دایره ای را به شکل مار، که مار همان لوگوی مکس می باشد در حالتی مشغول به خوردن عدد پی تصور کنید و بعد آن را به ذهن بسپارید . دراین حالت وقتی ما این تصویر ساختیم سال ها هم از آموزش این مطلب بگذرد ، شما با یاد آوری این تصویر به مفهوم مورد نظر دست پیدا می کنید . پس هر چه آن تصویر عجیب تر باشد عمر بیشتری را در ذهن شما خواهد نمود ولی برای تصویر سازی و یاد آوری صحیح مفاهیم باید از عناصر کلیدی آن مفهوم برای تصویر سازی استفاده گردد به عنوان نمونه (دایره مار عدد پی) که سه رکن اصلی مفهوم مورد نظر بودند که با هم در داخل یک تصویر مجسم شدند . البته لازم می دانم در این بخش توضیحی را نیز اضافه نمایم : اگر شما نسبت به مفهوم مورد نظر درکی پیدا ننمایید هیچ تصویر سازی هم در ذهن صورت نمی پذیرد حتی اگر تصویری هم از آن مطلب بسازید آن تصویر عمر زیادی در ذهن نخواهد داشت پس رکن اول برای دسته بندی مفاهیم ابتدا درک مطلب و یاد گیری آن است و بعد تجسم و تصویرسازی .

 

 قالب اوقات افراد سعی می نمایند در آن واحد درک کنند و بفهمند ، تصویر سازی کنند ، مقایسه با دانسته های گذشته شان را هم در مورد مسئله مورد نظر انجام دهند و آن مفهوم را نیز یاد بگیرند و حفظ نمایند . این عمل باعث می شود که تمرکز از رکن اول که درک مطلب است برداشته شود و بین مسائل و مفاهیم مختلف پخش گردد که خود این مسئله به تنهایی از عوامل کندی و عدم یادگیری مفاهیم آموزشی می باشد . بایستی این مطالب را به ترتیب ، ابتدا تحت درک و بعد مقایسه و سپس به خاطر سپاری و تصویر سازی قرار دهیم . نور خورشید به تنهای اثری خاصی ندارد ولی به محض گذر از عدسی هر چیزی را شعله ور می کند. بایستی در اینجا هم اصل تمرکز لحاظ گردد .

 

به این شکل شما در زمان روند آموزشی خود نیز صرفه جویی می کنید و از بازبینی های بیهوده یا نوشتن های اضافه و زمان گیر جهت صرفه جویی در زمان  آموزشی جلوگیری خواهید نمود . البته این به این معنا نیست که که بازبینی بر روی فیلمها نباید صورت بگیرد این را به شما عزیزانم عارض شوم که وقتی شما مرتبه نخست یکبار فیلم ها را ملاحضه می نمایید یک برداشت را از محتویات آموزشی این فیلم ها درک خواهید کرد و وقتی بعد از اتمام کل فیلم های آموزشی تا آخرین ویدئو ، دوباره بازبینی را  بر روی فیلم ها انجام می دهید نکات دیگری را از همان فیلم مورد نظر دریافت خواهید نمود . این به دلیل کسب تجربه و درک نیاز ها و درک مفهومی از کل مطالب نرم افزار می باشد . لذا تکرار نمودن فیلم ها در زمان های متفاوت دارای برکات آموزشی جدیدی هم خواهد بود .

 

  حین ملاحضه کردن فیلمها حتما یادداشت برداری نمایید ولی نه به شیوه سنتی و بدوی گذشته ، به این شکل که از مفاهیم تصویر سازی شده کلید واژه تهیه نمایید . کلید واژه اولین لغتیست که بعد از درک یک مفهوم و تصویر سازی از آن به ذهن شما خطور می کند . این کلمه باید در ارتباط ، هم مفهوم و هم تصویر با مطلب یاد گرفته شده باشد . یعنی به محض خواندن آن ، تصویر مورد نظر تداعی گردد که از آن تصویر مطلب آموزشی به خاطر شما آید . طبیعتا این کلمه خیلی نباید کلی باشد یا از کلمات پر تکرار و یا کلمات ربط  و….. باشد . البته ما غالبا مجبور به استفاده یک کلمه نیستیم و می توانیم حسب نیاز از دو یا چند کلمه هم استفاده نماییم ولی طبیعتا هر چه تعداد کلمات کمتر باشد نوشتن آنها و خواندن و به یاد آوری مطالب راحت تر و سریع تر خواهد شد و وقتی ما از کلمات کمتر استفاده کنیم به واقع تمرین ذهنی برای به خاطر سپاری و تقویت حافظه را هم خواهیم داشت . باید به ذهن خود اعتماد داشته باشید . این عدم اعتماد بهروری آموزشی شما و روند یاد گیریتان را پایین خواهد آورد .

 

 مغز بر خلاف سایر اعضای بدن که در صورت استفاده زیاد فرسایش و زوال پیدا می کنند هر چه بیشتر کار کند قوی تر و با کیفیت تر می شود . پس در صورتی که شما به ذهن خود اعتماد نکنید و کلید واژه های زیاد و مفصلی را مکتوب نمایید یا عین کلمات گفته شده در فیلمها را یادداشت برداری نمایید به این زوال کمک کرده اید . حال اگر مطلب را به خاطر نیاوردید یا فراموش کرده اید این به خاطر کمی حافظه یا پایینی هوش شما نیست ، بلکه به خاطر بد تثبیت کردن تصاویر یا انتخاب نا مناسب تصاویر بوده مثل تصاویر تکراری و عامه ، یا به خاطر عدم توجه به یادگیری مفهوم یا عدم درک مناسب مطلب مورد نظر ، یا به طور همزمان انجام دادن درک مطلب ، تصویر سازی ، مقایسه و حفظ نمودن آنها و یا مفصل و بی قاعده یاداشت برداری از مطالب آموزش و ….. می باشد . به واقع این امر مشکل توانمندی حافظه و یادگیر شما نیست بلکه مشکل روند اشتباه یادگیری شماست .

 

برای جمع آوری این کلید واژه ها برای هر درس در داخل دفتری یک صفحه به هر فیلم اختصاص دهید و به شکلی خوانا کلید واژه ها را نوشته و دسته بندی نمایید در واقع بر حسب مطالب هم خانواده آنها را در یک گروه قرار دهید تا مفاهیم هم خانواده به راحتی یاد آوری شوند و اگر کلید واژه ای یاد آوری نمی شود از از کلید واژه های هم خانواده برای رسیدن به آن مقصود استمداد گردد. پس نوشتار ما مثل سابق به صورت سنتی لفظ به لفظ نخواهد بود و بیشتر تمرکزمان برای یادگیری و به خاطر سپاری آن مفهوم مورد نظردر حین تدریس می باشد و بعد تصویر سازی و نهایتا پیدا نمودن کلید واژه از داخل خود متن موضوع آموزشی و ایجاد ارتباط کردن بین مفهوم تصویر سازی شده و کلید واژه مورد نظر و در پایان مکتوب کردن آن ودسته بندی نمودن کلید واژه های هم خانواده . بعد از انجام تمام این امور ، مروری بر مطلب یاد گرفته شده در ذهن ، کار یادگیری را به پایان می برد .

 

به دلیل این که سرعت محاسبه زمان در دنیای ماده با سرعت محاسبه زمان در ذهن ما متفاوت است ما می توانیم در کسری از ثانیه کل مطالب یادگرفته شده را مرور و تکرار نماییم . به عنوان نمونه شما می توانید تمام اتفاقاتی که در طی یک روز برایتان رخ داده است را در کسر ثانیه در ذهن خود مرور نمایید و یا فلان کتاب داستان یا فیلم سینمایی را در ثانیه ای یاد آوری نمایید در صورتی که همان فیلم یا کتاب زمان زیادی را در دنیای ماده از شما اشغال نموده است . پس شما با یک مرور اجمالی 5 دقیقه بر روی کلید واژه ها می توانید 1 ساعت کلاس آموزشی را با سرعتی باور نکردنی تکرار کنید بدون نیاز به این که تکرار مجدد فیلم آموزشی را در دستور کار خود داشته باشید . برای تثبیت مطالب از سیکل مرور اسکینر نیز می توانید استفاده نمایید به این دلیل که در صورت عدم تکرار امکان کمرنگ شدن تصویر ذهنی از مطلب آموزشی وجود خواهد داشت پس این مرور که دارای 5 مرحله می باشد را انجام دهید ، به این شکل که روز بعد از آموزش یکبار مرور کلید واژه ها ، مرور دوم  2 روز بعد از مرور اول ، مرور سوم 4 روز بعد از مرور دوم ، مرور چهارم 8 روز بعد از مرور سوم ، مرور پنجم 16 روز بعد از مرور چهارم . به این شکل مطالب را به طور دائمی در ذهن خود تثبیت می کنید .

 

 حتما حین مشاهد نمودن فیلم ها بعد از هر یک دقیقه دیدن آن ویدئوی مورد نظر ، فیلم را نگاه داشته به تمرین در داخل نرم افزار روی آن مطلب مورد نظر بپردازید  تا مطالب آموزشی را به صورت عملی نیز تجربه نمایید تا در خلال اجرای پروژه های مختلف این پارامترها در کتابخانه ذهن شما دسته بندی شده و سریعا یاد آوری و به کار گرفته شوند .

 

 برای کار نمودن با تری دی مکس داشتن یک مغز و تفکر خلاق بسیار تعیین کننده در نتیجه پایانی کار خواهد بود . منظور از خلاقیت نشان دادن بهترین عکس العمل در شرایط های مختلف کاری با نرم افزار است . یعنی وقت به وجود آمدن مشکل با بهترین ایده از آن مشکل گذر نمودن . برای ایجاد خلاقیت باید ابتدا کار نمودن با نرم افزار را به خوبی فرا گرفت ، پارامترها و ابزار ها آن را به لحاظ عملکرد آموخت و حتی در شرایطی آنها را حفظ نمود تا در صورت نیاز جرقه ای در ذهن پدید آید و ارتباطی بین مطلب مورد نظر و شرایط کاری پروژه برقرار گردد. البته تعریف دیگری هم از خلاقیت در مکس وجود دارد به این شکل که از هر پارامتر استفاده هایی بیشتر و متفاوتی را به گونه که متفاوت با فرم تعریف شده برای آن ابزار و پارمتر باشد گرفت . به عنوان نمونه ازbend modifier  استفاده دیگری غیر از خمش معمولی که این گزینه آن را انجام می دهد گرفته شود . حال برای ایجاد این خلاقیت بعد از یادگیری پارامترها باید ما ارتباطات مغزی و فکری را هم بین مفاهیم و تجربه ها و علوم مختلف فرا گرفته شده برقرار نماییم .

 

همانطور که می دانید مغز به دو نیمکره چپ و راست تقسیم شده است که نیم کره چپ برای افراد راست دست وظیفه استدلال منطقی ، ریاضیات ، محاسبات و قسمتی از یادگیری و … را بر عهده دارد . حال اینکه نیم کره راست وظیفه تخیل تجسم و درک سه بعدی را بر عهده دارد که برای افراد چپ دست بلعکس می باشد . به واقع ایجاد تعامل بین این دو نیم کره می تواند بهترین نتیجه را جهت ایجاد خلاقیت حاصل نماید . مغز انسان از رشته های ریز عصبی با عنوان نورون تشکیل شده که این زنجیره تنیده اعصاب ، دارای ارتباطات بسیاری با یکدیگر هستند در واقع ارتباط نورونی بین دو نیمکره ، قسمت های مختلفی از مغز را در تعامل با یکدیگر قرار می دهد . حال هر چه این ارتباطات نورونی بین قسمت های مختلف مغز افزایش یابد خلاقیت نیز در آن فرد نیز افزایش می یابد . به واقع خلاقیت از ارتباط نورونی بین قسمت های مختلف مغز حاصل می گردد  که همان علوم ، دانسته ها و حواس مختلف فرا گرفته شده و تثبیت شده در ذهن و مغز می باشد . به عنوان نمونه زمانی که استدلال منطقی و ریاضی به ترکیب با فضا و تجسم  و تخیل در می آیند امکان به وجود آمدن خلاقیت درحین کار کردن با مکس افزایش می یابد  . طبیعتا ما هر چه از علوم مختلف بیشتر بدانیم و ارتباطات بیشتری را بین این علوم برقرار نماییم احتمال بروز خلاقیت در ذهن و مغز ما افزایش می یابد لذا با این توضیحات این را مطلب را درک می نماییم که حافظه ، هوش ، درک بالای مغز ، خلاقیت و….. تماما اکتسابیست و همچنین قابل افزایش می باشد .

 

 به عنوان مثال فرد خلاقی مانند انیشتین به لحاظ تعداد سلول های مغزی با باقی افراد تفاوتی نداشته چون تعداد سلول های مغزی برای تمام افراد و انسان ها از بدو تولد تا مرگ یکسان است این تفاوت در ارتباطات نورونی قسمتهای مختلف مغز وی بوده به عنوان نمونه طی آزمایشات انجام شده بر روی مغز انیشتین ، وی به نسبت یک انسان معمولی دارای ارتباطات نورونی بیشتری بین قسمتهای مختلف مغزش بوده . پس همان طور که می بینید برای ایجاد خلاقیت باید ارتباطات زیاد نورونی را بین قسمتهای مختلف مغز ایجاد نمود که این رابطه های اغلب از یادگیری دانش و علوم مختلف بوجود خواهد آمد .

 

 برای یادگیری بهتر پارامتر های و قابلیت های نرم افزار به صورت عملی بعد از اتمام این آموزشهای رایگان در پرتال ، دوره های آموزشی کارگاهی (workshop ) نیز تدوین و تنظیم خواهد شد که این دوره های آموزشی کارگاهی روند انجام پروژه های متفاوت را از ابتدا تا انتها جهت تفهیم بهتر مطالب حضورتان ارائه می نماید . انشا الله با بکار بستن این مطالب و مباحث بعدی که حضورتان در متن های دیگر عنوان خواهم نمود پرونده مکس را یکبار برای همیشه در ایران خواهیم بست و به تمام خرافات و کج فهمی ها در ارتباط با یادگیری این نرم افزار و بی پایان بودن آن خاتمه خواهیم داد .

 

 در پایان نکته ای در رابطه با تفاوت افراد با هوش و کم هوش حضورتان عنوان می نمایم که شاید یکی از تفاوت های عمده این افراد با یکدیگر می باشد آن هم این است که فرد باهوش کسیست که از تمام علم ، آگاهی و دانشی که کسب نموده ( استفاده ) می کند و آن را ( بکار ) می بندد . ولی فرد کم هوش ، یا فاقد آگاهی یا دانش یا علم است ، یا اگر آن را دارد آن را به کار نمی بندد . امیدوارم شما جز افراد باهوشی باشید که حین یادگیری نرم افزار 3ds max از مطالب و دانسته هایی که از این متن برای یادگیری و آموزش آموختید استفاده نمایید و آنها را بکار ببندید .

 

از زحمات تمام عزیزان تصویرگران پویا اندیش کمال تشکر را دارم .

 

این مطلب ادامه دارد….

 

 تالیف : استاد گرانقدر مهدی بندری

 

چگونه طراحی داخلی یاد بگیریم؟ – تصویرگران پویا اندیش

5/5 - (26 امتیاز)
5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​