آموزش بخش 15 تری دی مکس

 این متن مرتبط به فیلم شماره  0015  تری دی مکس می باشد

فرمانهایی همانند undo  و redo  داخل منوی edit  موجود هستند که توسط گزینه undo  (ctrl  + z )اعملیات انجام شده در داخل نما لغو و با استفاده کردن از گزینه      redo   (ctrl + y )  اعملیات لغو شده بازخوانی می شوند.

 

ما این گزینه ها را در منوی main tool bar   نیز در اختیار داریم و فرق آن با undo  و redo   در منوی edit این می باشد که با رایت کلید کردن روی این گزینه می توانیم گذشته ای از تمام اعمال انجام شده را مشاهده کنیم و بر اساس این گذشته عملundo  یا  redo برای ما صورت می گیرد.

 

بعضی از اعمال قابل undo  کردن نیستند مثل : collapse  , reset transform   نمودن یک شی توسط منویutility  و یا اینکه فایل جاری را روی فایل دیگر ذخیره کنیم که در این شرایط گزینه undo  عمل نخواهد کرد.

 

برای اینکه قادر باشیم از فایلهای موجود back up  تهیه کنیم, تا از آنها مجددا استفاده نماییم, در این مواقع ,از گزینه Hold  استفاده می کنیم.

 

به کمک hold  ,یک فایل را در داخل فلدر auto back up   ذخیره میکنیم که این فایلها با پسوند mx   ذخیره میشوند و همچنین قادر خواهیم بود که ,مسیر auto back up  را از طریق configure use paths  تغییر بدهیم.

 

وقتی فایلی را Hold   می کنیم ,این امکان در اختیار ما قرار می گیرد که از طریق گزینه fetch   فایل را مجدد باز خوانی کنیم.

 

با فعال نمودن گزینه fetch تمام اعمال انجام شد توسط undo , redo 

 

موجود در نرم افزار پاک می شود و ما خاصیت undo , redo  را در صحنه مورد نظر نخواهیم داشت و با فعال نمودن گزینه fetch  ,فایل hold  شده به نام hold .max     ,  fetch  باز خوانی خواهد شد.

 

با انتخاب گزینه delete  ,اشیای انتخابی حذف خواهند شد که این گزینه مساوی کلید  delete  از روی key board  می باشد.

 

با کمک گرفتن از گزینه Group  این توانایی برای ما حاصل می شود که ,دسته ای از اشیای مورد نظر را ,برای انجام اعمالی خاص مثل : حرکت دادن همه اشیا , یا به    دسته ای خاص از اشیا modifier  خاصی را اختصاص دهیم یا انیمیت بر روی دسته از اشیا ایجاد کنیم , در این چنین مواردی از گزینه group  استفاده می کنیم.

 

با ایجاد کردن یک گروه , این امکان موجود می باشد که نامی را برای گروه, انتخاب نمایم ,

 

وقتی ما یک شی از گروه را انتخاب می کنیم ,تمام گروه با هم انتخاب می شوند و قادر هستیم اعمال مد نظرمان را انجام دهیم.

 

چنانچه گروهی را ایجاد کنیم , این گروه  local coordinate  یا محور مختصات شخصی و همین طور Pivot point   خاصی را دارا می باشد که pivot  گروه در مرکز آن قرار دارد و همچنین هر کدام از اشیا هم, به طور فردی pivot  مخصوص به خودشان را دارا           می باشند که در داخل نرم افزار خود گروه به عنوان یک شی شناسایی می شود.

 

زمانیکه از منوی گروه ,گروه را open  می کنیم ,یک کادر صورتی رنگی که اشیا در آن احاطه شده اند ,پدیدار می شود, که آن را ما با نام شی گروه می شناسیم.

 

و با گرفتن کلید    H   از روی key board   به طور مثال:

 

با ایجاد نمودن سه شی در داخل محیط و وقتی فرمان گروه را فعال می کنیم ,در بالای کادر select object  گزینه گروه موجود می باشد که عنوان object  گروه را بر عهده دارد.

 

یعنی وقتی ما object  گروه را حرکت می دهیم همه اشیا باهم حرکت میکنند ولی اگر شی را در داخل گروه به صورت شخصی انتخاب کنیم, شی مورد نظر به صورت شخصی  حرکت خواهد کرد.

 

با فعال نمودن فرمان  ungroup گروه مورد نظر از بین خواهد رفت و اشیا به صورت شخصی و فردی مجددا در اختیار ما قرار می گیرند.

 

با استفاده کردن از فرمان open می توانیم گروه را باز کنیم و اعمال مورد نظر را روی شی مربوطه به صورت شخصی انجام دهیم و بعد از انجام اعمال  edit ,دوباره گروه را ببندیم.

 

چنانچه گروهی را در دسترس داشته باشیم و در صورت نیاز انیمیشنی را ایجاد کردیم,  وقتی گروه را ungroup  می کنیم, کلید انیمیت ما نیز از بین خواهند رفت, بدین دلیل این اتفاق صورت میپذیرد که , Object  گروه از بین می رود و وقتی شی از بین برود ,کلیدهای انیمیشن آن نیز از بین خواهد رفت.

 

پس با فعال کردن کردن گزینه  ungroup  کلید های انیمیت ما از بین میرود.

 

گزینه Close  برای بستن گروه مورد نظر به کار می رود.

 

در داخل نرم افزار از این امکان برخورداریم که چند  level  گروهی را در اختیار داشته باشیم.به طور مثال:  در زمانی که 3 گروه مختلف را ایجاد می کنیم ,در حالتی که این 3 گروه در داخل یکدیگر قرار داشتند, با فعال نمودن گزینه  open ,گروه ,مرحله به مرحله برای ما باز می شود , که برای هر مرحله به صورت جداگانه ,حتما باید از این گزینه استفاده نماییم و مجددا فرمان open  را فعال کنیم.

 

موقع, بستن گروه, نیز بازهم مرحله به مرحله close  می کند و می توانیم با کلیک کردن روی هر کدام از گروهها ,گروه مورد نظر را انتخاب و آن را ببندیم .

 

مثلا:

 

با ایجاد کردن یک گروه و دادن یک modifier  مثل bend  این modifier  روی تمام گروه تاثیر خواهد گذاشت و وقتی گروه راopen  می کنیم,modifier bend به تمام اشیا به صورت شخصی اختصاص داده می شود و این modifier  ها به صورت Instance          می باشند ,یعنی از همدیگر تاثیر می پذیرند.

 

برای اضافه کردن یک شی ,به گروه انتخابی ,گزینه  attachمورد استفاده قرار می گیرد و با انتخاب نمودن شی مورد نظر ,چنانچه گزینه attach  را فعال نماییم, با کلیک کردن روی گروه مورد نظر ,می توانیم شی مربوطه را به گروه اضافه کنیم.

 

چنانچه بخواهیم شی را از گروه کسر کنیم از گزینه  Detachاستفاده می کنیم ,ولی حتما قبل از فعال نمودن گزینه detach  , اول گروه را Open  کنیم تا گزینه detach  فعال گردد.

 

با فرمان explode  می توانیم تمام گروههایی که به صورت ,مرحله به مرحله یا به صورت سلسله روابط تشکلیل شده اند و دارای زیر شاخه می باشند را از بین ببریم.

 

با استفاده نمودن از این گزینه تمام گروهها متلاشی می شوند و دیگر نیاز به فعال نمودن گزینه ungroup  نمی باشد.

 

گزینه های explode , ungroup    ,برای از بین بردن کلید انیمیت در داخل صحنه موثر    می باشند, اگر احیانا کلید انیمیتی در داخل محیط مو جود باشد ,با انجام این اعمال از بین خواهد رفت .

 

این متن ادامه دارد…

 

تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی تری دی مکس استاد ارجمند مهدی بندری

 

 مرتبط : طراحی دکوراسیون با تری دی مکس

5/5 - (10 امتیاز)
5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​