آموزش بخش 3 تری دی مکس
این متن مرتبط به فیلم شماره 0003 تری دی مکس می باشد.
فرمان اول گزینه Import می باشد که با دسترسی پیدا کردن به این گزینه فایل های دیگری با پسوندهای مختلف از نرم افزار های متفاوت را می توانیم وارد محیط نرم افزار کنیم و مورد بهره برداری قرار دهیم.
نکته : حتما در زمان وارد نمودن فایل و import آن نوع فرمت مد نظر را باید انتخاب نماییم.
فرمان بعدی گزینه Merge می باشد ,با در دست داشتن این گزینه اشیایی از scene هایی که قبلا ذخیره کردیم را در داخل محیط وارد می کنیم و مجددا از آنها استفاده می نماییم .
فایلهایی که Merge می کنیم, حتما باید به وسیله خود max 3dsذخیره شود, به این معنا که قادر به merge کردن فایلهایی از نرم افزار های دیگر نیستیم ,در این مواقع که از نرم افزار های مختلف دیگر فایلی را می خواهیم وارد کنیم فرمان Import برای ما مفید فایده قرار می گیرد.
پارامتر بعدی گزینه Merge Animation است و این امکان را در اختیار ما قرار می دهد که انیمیت مد نظرمان را از صحنه دیگر در داخل صحنه ای در حال حاضر فعال می باشد merge کنیم و انیمیشن یک شی را اختصاص دهیم به شیی که در داخل صحنه موجود می باشد.
از طریق گزینه Replace این قابلیت برای ما فعال می شود که , دو تا شی را بر روی هم جایگزین نماییم , بدین صورت که شی سبک تر را جایگزین شی سنگین تر کنیم و اعمال مثل جابه جا کردن اشیاء انیمیت کردن شی مورد نظر و عملیاتهای این چنین را انجام دهیم بعد از اینکه به نتیجه مطلوب رسیدیم , در این شرایط می توانیم شی سنگین را جایگزین شی سبک کنیم .
نکته :این گزینه زمانی فعال می گردد که دو شی مورد نظر ,هم نام باشند ,در این صورت قادر خواهیم بود از قابلیت replace بهرمند شویم.
با بکار گیری از گزینه ( external reference files xrefe ) می توانیم فایل مربوطه را shear کنیم برای چند user (کاربر) که به صورت هم زمان و موازی بر روی صحنه اعمالی را تحت شبکه اجرا کنند.
توسط asset browser قادر هستیم ,فایلهای مختلفی را از اینترنت وارد محیط نرم افزار کنیم که این فایلها می توانند Textureیا فایلهای 3d با پسوندهای مختلف, باشند.
نکته: این امکان برای ما موجود می باشدکه به عنوان یک texture از slide و تصاویر در داخل web page ها نیز استفاده نماییم, فقط باید خاصیت hipper link را نداشته باشد.
برای بازخوانی مجدد یک فایل میتوانیم آن را ذخیره کنیم , این عمل با رفتن در قسمت file و زدن گزینه save صورت می گردد و قادر خواهیم بود صحنه مورد نظرمان را ذخیره نماییم.در واقع با ایجاد نمودن نام برای فایل مربوطه و انتخاب گزینه save می توان آن را ذخیره نمود .
چنانچه مجددا عمل save را بر روی فایل جاری تکرار کنیم ,فایل جدید بر روی فایل قبلی که save کردیم ذخیره میشود.
اگر احتیاج به save کردن در فایل جدید را داشته باشیم در این صورت گزینه save as را انتخاب می نماییم و قادر خواهیم بود از خاصیت مثبت ( + ) نیز استفاده کنیم که هر دفعه برای ما به صورت اتوماتیک در شماره جدید ذخیره ای را انجام می دهد.
برای حذف عملیات اضافه و زمان گیر save as می توانیم از گزینهon save increment با رفتن به قسمت منوی customize , و کلیک کردن روی preferences این گزینه را فعال نماییم, بدین شکل عملیات save as به صورت اتوماتیک با زدن گزینه save صورت می پذیرد.
لذا با کلیک کردن بر روی گزینه save خاصیت increment on save فعال می گردد و به طور اتوماتیک یک save جدید با شماره جدید ایجاد میشود.
همچنین قادر خواهیم بود از صحنه جاری در نرم افزار back up نیز تهیه کنیم .
با رفتن در قسمت customize و انتخاب گزینه preference و انتخاب tab فایل و فعال کردن گزینه auto back up می توانیم پشتیبانی از فایلمان را داشته باشیم .
بدین معنا که هر 5 دقیقه یک بار (back up interval ) روی 3 فایلی که مشخص نموده ایم ( number of auto back up files ) یک فایل ذخیره می کند و بعد از 15 دقیقه این عمل تکرار می شود و از اول برای ما ذخیره ای را آغاز می نماید, که این ذخیره سازی روی فایل اولیه صورت می گیرد.
نرم افزار این امکان را در دسترس ما قرار می دهد که archive از صحنه مربوطه نیز داشته باشیم , بدین معنا که collection از bitmap هایی که استفاده نموده ایم را در داخل یک فایل با اطلاعات کافی به صورت zip می توانیم در اختیار داشته باشیم , با رفتن به قسمت فایل و انتخاب گزینه archive و تبعین نمودن یک نام وsave کردن آن , اطلاعات مرتبط به این صحنه در فایل نام گذاری شده ذخیره می گردد.
حین باز شدن نرم افزار ,معولا چندین فایل کمکی هم باز خوانی خواهد شد,که وظیفه این فایلهای کمکی اعمال تنظیمات خاصی بر روی نرم افزار می باشد.
اولین فایلی که اعمال تغییراتی بر روی نرم افزار می کند فایل 3d max .ini می باشد.
برای دسترسی پیدا نمودن به این گزینه از این مسیر می توانیم استفاده کنیم .
با استناد به این گزینه آخرین تغییراتی که بر روی نرم افزار اعمال شده را مجددا برای ما بار گذاری می کند.
لذا با اعمال هر تغییری در نرم افزار و بستن برنامه ,تغییرات در فایل 3d max .ini ذخیره می شود و با باز کردن مجدد نرم افزار تنظیمات پایانی اعمال شده را برای ما باز خوانی می کند.
به طور مثال در این فایل قادر هستیم مد گرافیکی نرم افزار را مشخص نماییم ( gfx) الان در حالت direct 3d می باشد و با تایپ نمودن حالتهای دیگر و ذخیره نمودن فایل مورد نظر , با باز گشایی مجدد برنامه تغییرات اعمال شده را به نرم افزار می توانیم اختصاص دهیم.
در اصل هر تغییراتی که از طریق preference یا snap یا تنظیمات rendering انجام می دهیم در داخل 3ds max .ini ذخیره خواهد شد و با باز گشایی مجدد نرم افزار این تغییرات باز خوانی خواهد شد.
فایل بعدی که نرم افزار هنگام باز شدن از آن کمک می گیرد فایل max start می باشد.
به صورت پیش فرض فایلی موجود نمی باشد, در واقع این فایل توسط User ها ساخته می شود ,بدین ترتیب که تنظیمات پیش فرضی را برای نرم افزار تبعین می کنیم و نرم افزار 3d ,با همان تنظیمات پیش فرض تعیین شده باز می شود.
به طور مثال :
چنانچه user احتیاج به یک زمینی به طور دائم داشته باشد , و هر بار که نرم افزار باز می شود, این زمین در اختیار ما قرار گیرد , در این حالت قادر خواهیم بود یک فایل max start ایجاد کنیم .
برای دسترسی پیدا کردن به این قابلیت فایل مربوطه را در داخل فایل scenes با نام max start ذخیره می نماییم.
این ذخیره سازی در داخل فایل scenes به این دلیل صورت می پذیرد که ، چون اساسا وقتی نرم افزار باز می شود ,برای اسکن کردن فایل max start و دسترسی پیدا نمودن به آن ,اولین جایی که نزم افزار می گردد فولدر scenes می باشد.
این امر بدین دلیل اتفاق می افتد که , ما فایل scenes را برای فایلها 3d از قسمت customize گزینه configure user paths , فولدر scenes , مسیر این فایل را تبعین کرده ایم.
برای تغییر این مسیر روی گزینه scenes کلیک می کنیم و گزینه Modify را انتخاب می کنیم و مسیر جدید را بر می گزینیم , از این به بعد با reset نمودن نرم افزار هر دفعه فایل max start داخل مسیر جدید جستجو می کند
در حقیقت با ایجاد نمودن فایل max start اثر فایل 3d max .ini را از بین می بریم و تغییرات جدیدی را بر حسب نیاز بر روی نرم افزار ایجاد می نماییم و با پاک کردن max start تنظیمات نرم افزار به حالت اولیه خود باز می گردد.
فایل بعدی که با آن بر خورد می نماییم فایل max start .cui می باشد.
وظیفه این فایل تنظیم کردن فرم Interface می باشد از جمله رنگ , icon ها ,میزان intensity grid ها در واقع در این فایل تبعیین مسیر صورت می پذیرد که برای اعمال تغییر بر روی interface نرم افزار از چه فایلهایی استفاده نماییم .
با باز نمود max start .cui می توانیم تغییراتی را بر روی آن اجرا نماییم ,که این فایل قلب تمام تغییرات بر روی Interface نرم افزار می باشد.
برای دسترسی پیدا نمودن به این گزینه از این مسیر استفاده می نماییم .
فایل بعدی که با آن روبرو می شویم , فایل plug in . ini می باشد.
این فایل مسیر Plug in های نصب شد را معین می کند , با نصب نمودن plugin بر روی نرم افزار , plugin مربوطه به صورت اتوماتیک مسیری را به این قسمت اضافه می کند تا نرم افزار از این مسیر ها برای باز خوانی فایلهای مرتبط به plugin استفاده نماید.
فایل بعدی که موجود می باشد فایل start up .ms می باشد , با در دست داشتن این فایل , قادر خواهیم بود فایلهای مرتبط به max script را باز خوانی کنیم .
در واقع فایلهای تهیه شده توسط max script را از طریق این گزینه می توانیم باز خوانی کنیم تا نرم افزار متوجه شود که کدام یک از کدهای موجود را باید اجرا نماید.
در صورتی که فایل 3d max .ini را به طور اتفاقی پاک کردیم , با یک بار rest نمودن مجدد نرم افزار می توانیم فایل3d max .ini را در مسیر مورد نظر گفته شده ایجاد نماییم.
نرم افزار 3d max نرم افزاری می باشد که خیلی هنگ می کند, هنگامیکه این اتفاق رخ می دهد؛ اطلاعات فایل جاری در ram موجود می باشد , نرم افزار این فایلها را recovery و باز خوانی می کند و این فایلها را در داخل folder , auto back up ذخیره می نماید.
همچنین می توانیم مسیر auto back up را از طریق customize و انتخاب configure user paths تغییر دهیم, که به صورت پیش فرض auto back up در داخل فلدر document ذخیره می شود.
بعضا شرایطی پیش می آید که نرم افزار قادر به back up گرفتن نمی باشد و در ضمن این روش راه مناسبی برای بازخوانی فایلها نمی باشد, در این حالت save کردن مداوم از فایل بهترین گزینه می باشد.
چنانچه در نرم افزار با مشکلی روبرو شویم و این مشکل مرتبط با فایل جاری باشد ,نرم افزار به صورت اتوماتیک شی یا اشیایی را که دچار مشکل می باشند را حذف می کند و جای آن یک dummy قرار می دهد ,این عمل برای دستیابی و پیدا کردن به این هدف صورت می گیرد که, ما به بخشی از فایل مورد نظر دسترسی پیدا کنیم و تا تمام فایل مشکل دار از بین نرود و فقط شی مشکل دار حذف شود .
فایلهای recovery شده در auto back up در فلدر document با فرم (recovery . max _ نام پروژه ) ذخیره می شود و با باز نمودن مجدد نرم افزار فایل های recovery شده در گزینه open resent برای دسترسی آسان تر در قسمت file در اختیار ما قرار می گیرند.
تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی 3Ds Max استاد ارجمند مهدی بندری
طراحی داخلی با تری دی مکس – تصویر گران پویا اندیش
امتیاز دهید post
مطالعه بیشتر
آموزش بخش 22 تری دی مکس
آموزش بخش 9 تری دی مکس
اسکچ آپ یا تری دی مکس
آموزش بخش 45 3Ds Max
آموزش بخش 27 تری دی مکس
آموزش بخش 31 تری دی مکس
اسکچ آپ چیست؟
آموزش بخش 18 تری دی مکس
آموزش بخش 41 3Ds Max
اهمیت آموزش طراحی لنداسکیپ
آموزش بخش 4 تری دی مکس
آموزش بخش 13 تری دی مکس
آموزش رایگان 3d max
اسکیس (Sketch) چیست؟
آموزش بخش دوم تری دی مکس
آموزش بخش 21 تری دی مکس
آموزش بخش 24 تری دی مکس
آموزش بخش 42 3Ds Max
آموزش بخش 25 تری دی مکس
آموزش بخش 16 تری دی مکس
آموزش بخش 6 تری دی مکس
آموزش بخش 17 تری دی مکس
آموزش بخش 30 تری دی مکس
آموزش بخش اول تری دی مکس
امتیاز دهید post