آموزش بخش 45 3Ds Max

Shape  دیگری که در اختیار ما قرار گرفته donut  می باشد که به کمک آن می توانیم دو دایره متحد المرکز ایجاد کنیم.

 

 Drag  اول دایره اول را ترسیم می کند و با رها کردن drag ,دایره دوم را تنظیم می کنیم و توسط کلیک آخر, دایره تثبیت می شود.

 

کادر های creation method  و keyboard entry  نیز موجود می باشند.

 

 

 

با رفتن در panel modify  ,از دو rollout  ,rendering   وinterpolation  نیز می توانیم استفاده نماییم و با استنباط از گزینه radius  , قادر می باشیم, شعاع دو دایره ترسیم شده, را تنظیم کنیم و با استفاده از پنجره object properties  و فعال کردن گزینه vertex ticks  ,این امکان در اختیار ما قرار می گیرد که , چهار vertex  موجود بر روی دایره ها را مشاهده کنیم.

 

 

 

گزینه بعدی  NGON  می باشد که ,به کمک آن یک spline  دایره با N ,side  و N ,vertex  خلق می کنیم.

 

 

 

دو گزینه edge  و center  در کادر creation method  نیز موجود می باشند که قبلا توضیحات لازم در مورد آنها را ,ذکر کرده ایم.

 

با بکارگیری از panel modify  ,شعاع آنرا می توانیم معیین کنیم و با فعال کردن گزینه  inscribed  ,شعاع شی بر اساس گوشه ها مشخص می شود و با در نظر گرفتن گزینه circumscribed  , شعاع شی بر اساس مراکز segment  ها معین می شود و توسط گزینه side  ,تعداد پهلوهای شی را تنظیم می کنیم و با استفاده از گزینهcorner radius  ,گوشه ها به صورت گرد برای ما نمایان می شوند .

 

 پارامتر circular  , شیNGON  را به فرم دایره نمایش خواهد داد و تعداد vertex  ها را نیز با استفاده از کادر object properties  می توانیم مشخص نماییم که در صورت بالا بردن گزینه side  ,تعداد vertex  ها نیز افزایش می یابند.

 

 

 

شی بعدی star  می باشد ,که توسط آن می توانیم یک ستاره خلق کنیم با هر تعداد pointy  , که مورد نظرمان می باشد.

 

 

 

 با کلیک و drag  کردن,شعاع اول این شی ترسیم می شود و با رها کردن drag  و مجددا کلیک کردن ,شعاع دوم مشخص می شود.

 

این شی از کادرcreation method  برخوردار نمی باشد.

 

با بکارگیری از panel modify  ,به پارامترهای این شی دسترسی پیدا می کنیم.

 

توسط گزینه های radius  1 و 2 ,شعاع اول و دوم شی مشخص می شود.

 

گزینه point , تعداد نقاط تشکیل دهنده, ستاره را معیین می کند که مقدار آن از 3 تا 100 می باشد و زمانیکه ,به طور مثال ,عدد 6 را برای این گزینه معیین می کنیم ,بدین معنا می باشد که 12 ,نقطه در ستاره موجود است , بدلیل اینکه هر کدام از شعاع ها دارای 6 نقطه می باشند که جمعا می شود 12 تا و  ستاره با 12 نقطه برای ما نمایان می شود.

 

 

 

با استنباط از گزینه distortion  ,می توانیم  اعوجاجی را بر روی ستاره ایجاد کنیم, این گزینه شعاع دوم ,یعنی دایره داخلی را ,حول مرکز می چرخاند و برای آن پیچشی را ایجاد می کند.

 

به کمک گزینه های 2 و 1fillet radius  , می توانیم لبه های شعاع 1 و 2 را گرد کنیم.

 

 

 

 

 

Shape   بعدی text   می باشد, که توسط آن می توانیم نوشته ای را در داخل نرم افزار ایجاد نماییم.

 

 

 

نوشته هایی که ایجاد می کنیم از font  های نصب شده در داخل windows  استفاده   می کنند , همچنین می توانیم از post script font  ها نیز استفاده نماییم و توسط configure system paths  ,قادر می باشیم که مسیر تعیین شده ,برای font  ها را تغییر دهیم و بعد از اعمال این تغییرات ,حتما باید نرم افزار را reset   کنیم.

 

در صورت لذوم می توانیم text  ها را در داخل محیط edit   کنیم و یا از font  های مختلف استفاده نماییم, چنانچه , text  را در اختیار داشته باشیم ولی font  آن را از سیستم حذف کرده باشیم, نرم افزار همچنان این shape  را به همان صورت برای ما حفظ  و ذخیره می کند ولی دیگر قادر نمی باشیم آنرا edit  کنیم.

 

برای تغییر دادن فرم و حالتهای text  ها از , modifier  ها موجود در نرم افزار همانند, ,bend extrude  … نیز می توانیم استفاده نماییم.

 

در داخل text  ,قادر هستیم از window character  ها نیز استفاده کنیم.

 

با ایجاد کردن text در داخل محیط و با رفتن در panel modify  آن و انتخاب text  مورد نظر ,در این شرایط ,چنانچه کلید alt  از روی keyboard  را نگه داریم , با وارد کردن عدد مورد می توانیم به حرف یا حروف یا شماره های مورد نظرمان دسترسی پیدا کنیم.

 

با استفاده از عدد 321 می توانیم حرف A   را در اختیار داشته باشیم و عدد  322  حرف B  و عدد 323  حرف C  و همین طور به صورت توالی حروف در اختیار ما قرار گرفته اند ,بدین ترتیب ,حروف بر اساس شماره هایی که با نگهداشتن کلید alt  از روی keyboard  وارد میکنیم , ایجاد می شوند.

 

به کمک گزینه I می توانیم ,حروف را به فرم italic  مبدل کنیم و توسط گزینه U , قادر   می باشیم خطی زیر text  مورد نظر ایجاد کنیم و همچنین می توانیم چیدمان نوشته ها را نیز تغییر دهیم.

 

توسط font list  , font  مورد نظرمان را می توانیم انتخاب نماییم و گزینه size  ,اندازه text  را مشخص می کند و گزینه  kerning  , فاصله بین حروف را معیین می کند و توسط گزینه leading  ,فواصل بین سطرها را مشخص می کنیم.

 

زمانیکه گزینه manual update  را فعال می کنیم, با وارد کردن نوشته ای در قسمت text, نوشته مورد نظر update  نمی شود, مگر به صورت دستی گزینه update  را فعال کنیم تا نوشته وارد محیط شود.

 

 

 

 

 

شی دیگری که در این قسمت موجود می باشد , helix  است , که توسط آن شی به صورت مارپیج در اختیار ما قرار می دهد.

 

 

 

از دو حالت center , edge  در قسمت creation method   نیز می توانیم استفاده کنیم.

 

توسط کلیک اول شعاع شی را مشخص می کنیم و با رها کردن کلیک ارتفاع را معیین میکنیم و کلیک مجدد ,ارتفاع را تثبیت خواهد کرد و حرکت کرسر موس به سمت بالا و پایین ,شعاع دوم را برای ما مشخص می کند.

 

با استفاده از panel modify  میتوانیم ,در پارامترهای این شی ,تغییراتی را اعمال کنیم.

 

در این قسمت قادر هستیم, شعاع و ارتفاع شی را مشخص کنیم و به کمک گزینه turns  , پیچش را می توانیم کم و زیاد کنیم و گزینه bias  , قوسها و پیچشها را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد.

 

با انتخاب گزینه cw  , قوسها موجود بر روی شی ,موافق عقربه های ساعت ایجاد      می شوند و گزینه ccw  ,قوسها را مخالف عقربه های ساعت ایجاد می کند.

 

این شی از خاصیت Interpolation  بهرمند نمی باشد و همیشه از خاصیت adaptive  استفاده میکند.

 

تعداد پیجشهای موجود بر روی شی , مشخص کننده تعداد و میزانvertex  ها موجود بر روی شی می باشد.

 

 

 

گزینه بعدی section  است , این گزینه مقطع شی را , به صورت spline  خلق می کند.

 

زمانیکه ,object  را در داخل محیط ایجاد می کنیم و شی section  را بر روی شی انتخابی قرار می دهیم, مشاهده می کنیم که ,مقطع شی را , به صورت خط زرد رنگی برای ما نمایش میدهد.

 

 

 

با رفتن در panel modify  و فعال کردن گزینه create shape  و با وارد کردن نامی در پنجره name section shape  و فعال کردن گزینه ok  , زمانیکه شی را از صحنه حذف می کنیم , می توانیم , مقطع ایجاد شده توسط این گزینه را مشاهده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

کادر اول update  , می باشد که با فعال کردن گزینه when section moves  , زمانیکه ,section  را جابجا می کنیم , مقطع یا خط زرد رنگ نیز برای ما update  می شود.

 

در صورتیکه گزینه when section selected  را فعال نماییم, وقتیکه section  را حرکت   می دهیم و بعد از حالت انتخاب خارج می شویم و بعد مجددا آنرا انتخاب می کنیم ,نرم افزار مقطع را برای ما update  می کند.

 

با انتخاب گزینه manually  , می توانیم بهصورت دستی این گزینه را فعال نماییم , وقتی section  را در داخل محیط حرکت میدهیم ,زمانی این تغییرات در داخل محیط , برای ما اعمال  می شود که گزینه update section را فعال کنیم.

 

 

 

قسمت بعدی section extents  می باشد , که توسط این قسمت می توانیم محدوده تاثیرsection  را تعریف نماییم.

 

 با فعال کردن گزینه infinite  , در صورتیکه section  ,  حتی با شی انتخابی برخوردی هم نداشته باشد , همچنان مقطع را برای ما نمایش می دهد.

 

با در دست داشتن گزینه section boundary  , زمانی مقطع را مشخص می کند , که section  وارد محدوده bounding box   (bounding box  به box  احاطه کننده دور هر شی گفته میشود), شی مورد نظر شده باشد , در این صورت section  فعال می شود.

 

با فعال کردن گزینه Off  , دیگر مقطع را نمایش نمی دهد, حتی اگر section با شی انتخابی ,برخوردی نیز داشته باشد.

 

توسط کادر رنگ نیز می توانیم , رنگ section  را مشخص نماییم.

 

به کمک قسمت section size  , قادر می باشیم , اندازه  section  را با استفاده از     گزینه های طول و عرض تغییر دهیم.

 

 

 

پایان

 

 

 

تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی 3Ds Max استاد ارجمند مهدی بندری

 

 

ریست کردن تری دی مکس – تصویرگران پویا اندیش

 

امتیاز دهید post
امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​