طراحی نورپردازی داخلی در معماری

فیلم زیر را حتما ببینید :

11

طراحی نورپردازی داخلی در معماری

طراحی نورپردازی داخلی در معماری

بیشتر جنبه هایی از طراحی ساختمان که از آنها معمولا چشم پوشی می شود، می توانند تاثیر زیادی روی سلامت و بهزیستی ساکنان ساختمان داشته باشند.
همانطور که بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان می تواند روی سلامت و بازده افراد تاثیر مثبتی داشته باشد و غیبت از مدرسه یا کار را کاهش دهد، طراحی نورپردازی در معماری نیز می تواند نقش مهمی در ایجاد یک محیط راحت داشته باشد. یک طراحی نورپردازی مناسب، می تواند خلق و خو افراد را بهبود ببخشد، بازده افرادی که در آن محیط در حال کار یا آموزش هستند را بالا می برد و هزینه های ساخت و ساز را برای ساختمان ها کاهش می دهد.

طراحی نورپردازی

خدمات طراحی نورپردازی در معماری می توانند نور طبیعی روز، نور LED و نورپردازی های کم مصرف و دیگر روش ها را با هم ترکیب کنند که مدارس، دانشگاه ها، ساختمان های دولتی، مراکز درمانی و ساختمان های تجاری-اداری از آنها بهره بجویند.
بیایید به فوایدی که یک طراح نورپردازی و روش های موثر نورپردازی برای یک ساختمان دارد، نگاهی بیاندازیم:

مزایای استفاده از نور روز

استفاده از نور روز، به معنی استفاده از نور طبیعی برای روشن کردن ساختمان هاست.
استفاده از نور روز به دلیل مزایای زیبایی شناختی و سلامتی که دارد، بسیار مورد توجه واقع شده است.
از میان این مزایا می توان به بالا بردن بازده و آرامش ساکنان، و تحریک بصری و ذهنی لازم برای تنظیم ریتم شبانه روزی افراد، اشاره کرد.
ساختمان هایی که از نور طبیعی استفاده می کنند، در انرژی نیز به طور اساسی صرفه جویی می کنند.

نصب سنسورهای حساس به نور روز

براساس گفته های سازمان انرژی آمریکا و مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا، نورپردازی الکتریکی که در داخل فضاهای ساختمانی استفاده می شود، در حدود 11 درصد از برق آمریکا را مصرف می کند.
با نصب سنسورهای حساس به نور روز، می توانیم مقدار انرژی مصرف شده در ساختمان ها برای چراغ ها را تا حدود 20 الی 60 درصد کاهش دهیم.

بیشتر بدانید: نورپردازی در معماری داخلی

طراحی های نورپردازی که در آنها از پنجره ها و سقف های شیشه ای استفاده شده است که نور طبیعی را به داخل ساختمان می آورند، می توانند بدون ایجاد مشکلات سرمایشی یا گرمایشی، نیاز به نور مصنوعی را در طول روز کاهش دهند. با شرکت در دوره های آموزش دکوراسیون داخلی می توانید راجب این جزئیات به کسب مهارت و اطلاعات بپردازید.

سنسورها و تکنولوژی استفاده از نور روز

به کار بردن تکنولوژی مدرن به طور موثر در طراحی نورپردازی می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد یک محیط آرام برای ساکنین شود.
ساختمان هایی از سنسورهای نور روز در کنار سیستم های روشنایی خود استفاده می کنند، به طور قابل توجهی در انرژی صرفه جویی می کنند.
سنسورها می توانند مقدار نور چراغ ها، نور روز و یا ترکیب این دو در اتاق را اندازه گیری کنند. سنسورها همچنین مقدار نور را به روشهای متفاوتی ارزیابی می کنند؛ از اندازه گیری بازتاب نور از سطوح گرفته، تا مقدار نوری که از خارج وارد فضا می شود.

مزیت ها

این سنسورها می توانند به طور خودکار، وقتی نور طبیعی وارد فضا شد، چراغ ها را کم نور کرده و یا خاموش کنند؛ به این سیستم، «بهره برداری از نور روز» می گویند.
علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و کاهش مصرف انرژی، سنسورهای نوری می توانند میزان نور مناسب را حفظ کنند،
در نتیجه یک اتاق هیچ وقت خیلی تاریک یا خیلی روشن نخواهد بود و افرادی که در آن فضا هستند، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

بهبود فضاهای داخلی

طراحی نورپردازی حرفه ای به عنوان شاخه ای خلاقانه از معماری، می تواند شکل، ترکیب و رنگهایی که در طراحی یک بنای معماری استفاده شده است را برجسته تر سازد.
زمانی که «شرکت پیتر باسو»، طراحی نورپردازی را برای «مرکز قهرمانان خانواده ی یونگ در دانشگاه میشیگان» انجام دادند،
این طراحی به طور واضحی، کوتاه بودن سقف ها و مشکلات ساختاری دیگر بنا را جبران نمود.
این کار به وسیله ی راهکارهای خلاقانه ای که سبک های متفاوتی از نورپردازی را برای ایجاد محیط های متفاوتی در طول روز و شب به کار می برد، انجام شد.

بیشتر بدانید: درباره انتخاب نورپردازی منزل چه می دانید؟

نورپردازی در معماری

طراحی نورپردازی پیشرفته ی نور آبی و سفید در اتاق مهمانی مرکز، به نقوش دیوار، حکاکی ها و دیگر جلوه هایی که سنت های
دانشگاه را نمایان می کنند، حالتی مدرن بخشیده و در عین حال تعادل نور گرم نیز به خوبی در فضا وجود دارد.
در فضای گردهمایی/سالن انتظار ساختمان، در طراحی نورپردازی از روش های نورپردازی مصنوعی و پنجره هایی با شیشه های شفاف که فضا را در نور روز غرق می کنند، به خوبی استفاده شد که باعث شد فضای داخلی به مانند یک میدان بزرگ در خارج از ساختمان احساس شود.

بیشتر بدانید: 6 روش برای تزیین آسان سقف اتاق

کلیدهای طراحی نورپردازی

طراحان نورپردازی باید در نورپردازی نماهای خاص، نورپردازی نقاط قوت و نما، و نور پردازی مناظر و اماکن، تخصص داشته باشند.
طراحی سیستم نورپردازی موثر می تواند به کامل کردن تصویر ذهنی معمار و مالک ساختمان کمک کند.
سیستم های طراحی نورپردازی همچنین می توانند به پایین نگه داشتن هزینه ها کمک کنند و این امکان را برای ساختمان به وجود آورند
که گواهی نامه ی LEED و دیگر استاندارهای صرفه جویی در مصرف انرژی و محیط زیستی را دریافت کند.

سخن آخر

طراحی نورپردازی، مسئله ای بسیار استراتژیک است و نیازمند انطباق های خاص با هر فضای مجزاست تا بتواند نیازهای ساختمان و ساکنین آن را برطرف کند. ما در شرکت پیتر باسو، اهمیت امکان ارتباط مردم با بیرون را درک کردیم و تعدادی از روش های فنی استفاده از نور روز را در طراحی هایمان گنجاندیم تا برای ساکنین بالاترین سطح راحتی را به وسیله ی نور طبیعی ایجاد کنیم.

آخرین فرصت ثبت نام در دوره ها

5/5 - (20 امتیاز)
5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​