نقش رنگ در دکوراسیون چیست؟

Difference between Interior Design and Interior Architecture

نقش رنگ در دکوراسیون چیست؟

آیا می دانید ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی چه فرقی با ترکیب درست رنگ اتاق خواب دارد؟ آیا با روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون آشنایی دارید؟ تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

جان راسکین، نویسنده و منتقد هنری عصر ویکتوریا، رنگ را مقدس‌ ترین عنصر بصری می ‌داند و طراحان نیز رنگ را مهم‌ ترین و گویاترین عنصر طراحی می ‌دانند. رنگ به زبان و شیوۀ خودش، پیام، معنا و احساس را منتقل می ‌کند.

این عنصر در طراحی دکوراسیون داخلی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. با ما در این مقاله نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه از سری آموزش دکوراسیون داخلی پویااندیش همراه باشید.

اهمیت رنگ در دکوراسیون
استفاده درست از رنگ در دکوراسیون

رنگ ها

یک طراحِ حرفه ‌ای دکوراسیون، رنگ‌ ها را به خوبی می ‌شناسد و درکِ مناسبی از رابطۀ میان آن‌ ها و تاثیرشان بر اشخاص دارد. برای طراحی یک فضای دلنشین و مناسب، باید رنگ‌ ها را به خوبی بشناسیم؛ اما وظیفۀ رنگ، صرفاً زیبا ساختنِ فضا نیست؛ بلکه رنگ‌ ها بر جسم، روحیه، خلق و خو و حتی تفکر حاضران در یک فضا نیز تاثیر می ‌گذارد. رنگ‌ ها حتی می ‌توانند کاری کنند که فضا، بزرگ‌ تر یا کوچک‌ تر از اندازۀ واقعی ‌اش به نظر برسد. در این مطلب، به طور مفصل، به نقش رنگ‌ ها در دکوراسیون خواهیم پرداخت. چیزی که قبل از آموزش دکوراسیون منزل باید بیاموزید. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

انتخاب مناسب ترین رنگ در دکوراسیون داخلی!

رنگ‌ ها تاثیر قابل توجهی بر دکوراسیون منزل دارند و هنگامِ انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی، باید به عوامل متعددی توجه داشته باشید؛ به عنوان مثال، باید به اندازۀ اتاقی که قرار است طراحی دکوراسیون آن را انجام دهید توجه کنید؛ به این معنی که اگر اتاق مورد نظرتان کوچک است، بهتر است رنگ‌ های روشن را برگزینید تا اتاق، بزرگ‌ تر به نظر برسد. اگر اتاق بزرگ است، انتخابِ رنگ‌ های تیره باعث می ‌شود که فضا، دنج‌ تر و دلنشین‌ تر به نظر برسد؛ همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که فضای مورد نظرتان، چند پنجره دارد و چه میزان نور به داخل آن می ‌تابد. اگر اتاقی پنجره و نور کافی ندارد، نباید به سراغ رنگ‌ های تیره بروید. 

نحوه انتخاب رنگ در دکوراسیون
تاثیر رنگ در دکوراسیون بر جسم و روح

تاثیر رنگ بر جسم و روح انسان چیست؟

رنگ‌ ها تاثیر شگفت انگیزی بر خلق و خو، احساسات و حتی وضعیتِ جسمانی بیننده می ‌گذارند. رنگ می ‌تواند خلق و خوی شخص را تحت تاثیر قرار دهد، باعث ایجاد خشم در او شود، حس شادی را در او ایجاد کند، خلاقیت و خوش ‌بینی ‌اش را بارور سازد یا حس غم یا بی تفاوتی را در او بیدار کند.

چند مثال از تاثیر رنگ ها بر جسم و روح انسان

هر رنگی، تاثیر مختص به خودش را دارد؛ به عنوان مثال، رنگ آبی باعث افزایشِ خلاقیت، آرامش و اطمینان خواهد شد. از آنجایی که رنگ سبز، یادآورِ طبیعت است، باعث ایجاد نشاط خواهد شد. تاثیر رنگ‌ ها فقط به روحیۀ اشخاص محدود نمی ‌شود، بلکه می ‌تواند جسم را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ به عنوان مثال، رنگ‌ های گرم، باعث افزایشِ سوخت و ساز بدن و در نهایت، ایجاد گرسنگی می ‌شوند؛ به همین دلیل است که رستوران‌ ها از ترکیب رنگ آجری در دکوراسیون با نارنجی و قرمز استفاده می ‌کنند تا اشتهای مشتری را افزایش دهند.

رنگ گرم در دکوراسیون
روانشناسی رنگ در دکوراسیون

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

روانشناسی مدرن، مطالعه در زمینۀ رنگ‌ ها را گسترش داد و چندین دهه است که از رنگ‌ ها در بازاریابی، معماری و طراحی داخلی استفاده می ‌شود. البته نباید از یاد ببریم که اثرگذاری رنگ‌ ها می ‌تواند به تجربیاتِ گذشتۀ اشخاص نیز بستگی داشته باشد!

زبان رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی را بیاموزید!

همان ‌طور که گفتیم، رنگ‌ ها نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون دارند، هم از لحاظ زیبایی شناختی و هم از لحاظ روان ‌شناختی، به عبارت دیگر، رنگ‌ ها به زبانِ خودشان با ما صحبت می ‌کنند و بر ما تاثیر می ‌گذارند!
 اگر زبانِ رنگ ها را بشناسیم، می ‌توانیم به بهترین شکل با آن‌ ها ارتباط برقرار کنیم و از تاثیر مثبتشان استفاده کنیم. هنگام استفاده از رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی، صرفاً نباید به بُعدِ زیبایی ‌شناختی آن‌ ها توجه داشته باشیم، بلکه باید تاثیرِ آن‌ ها را بر روح و جسم اشخاص نیز در نظر بگیریم. در ادامه، به معرفی رنگ‌ ها و تاثیرشان بر دکوراسیون داخلی و روحیۀ اشخاص خواهیم پرداخت.

زبان رنگ در دکوراسیون
رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی چه می گوید؟!

آبی، رنگی آرامش بخش است. رنگِ آبی در سراسر جهان پرطرفدار است و در جهان نیز از پرطرفدارترین رنگ ها به شمار می ‌رود. رنگ آبی،  یادآور صلح، اعتماد، خِرد، وفاداری، هوش و آسمان است و آرامش را در فضا ایجاد می ‌کند؛ اما یادتان باشد که استفادۀ نادرست و افراطی از این رنگ، باعث می ‌شود فضا غم‌ انگیز و افسرده به نظر برسد. آبی، گزینۀ بسیار خوبی برای اتاق خواب، اتاق کار، شرکت و فضاهای پرنور به شمار می ‌رود. این رنگ بر جسم نیز تاثیر می ‌گذارد و باعث کاهش ضربان قلب، اشتها و سوخت و ساز بدن می ‌شود. رنگ آبی، فشار خون و ضربان قلب را نیز کاهش می ‌دهد.
یادتان باشد که آبی روشن و آبی تیره، هر کدام ویژگی‌ های مختص به خودشان را دارند؛ آبی روشن یادآور آرامش، سلامتی و لطافت است؛ و آبی تیره، یادآورِ دانش، قدرت، یکپارچگی و وقار.

رنگ قرمز چه می گوید؟!

قرمز باعث ایجاد انرژی در اشخاص می ‌شود و احساساتی مانند عشق و قدرتمندی را در افراد ایجاد می ‌کند؛ به طور کلی، قرمز نماد آتش، خون و عشق است. طراحان دکوراسیون معتقدند که رنگ قرمز، هرگز تکراری و کسل‌ کننده نخواهد شد، البته اگر به شیوۀ درست و به میزان کم استفاده شود! قرمز، گزینۀ بسیار مناسبی برای آشپزخانه به شمار می آید؛ زیرا همان ‌طور که گفتیم، باعث افزایش متابولیسم و اشتها خواهد شد. اگر می ‌خواهید انرژی و نشاط در خانه جریان داشته باشد، حتماً از این رنگ استفاده کنید.

رنگ قرمز در دکوراسیون
رنگ صورتی در دکوراسیون
رنگ صورتی با شما چه می کند؟!

رنگ صورتی، یادآورِ عشق و محبت است و فضا را گرم و جذاب می ‌سازد. رنگ صورتی گزینۀ بسیار مناسبی برای دیوارها است و باعث ایجاد آرامش در فضا می ‌شود. صورتی برای اتاق خواب دختران و همچنین سالن غذاخوری بسیار مناسب است.

معجزه رنگ سبز را بدانید!

سبز، یادآورِ طبیعت است و با دیدنِ آن، کلماتی مانند فراوانی، امنیت، طراوت، نشاط، شانس و سلامتی در ذهنمان تداعی می ‌شود. ترکیبِ رنگ سبز با طوسی می ‌تواند فضا را بسیار زیبا کند. رنگ سبز را می ‌توانید در هر کدام از قسمت‌ های خانه که خواستید استفاده کنید. اگر این رنگ را به عنوان رنگ اصلی و به مقدار زیاد استفاده کنید، شاهدِ خاصیت آرامش بخش آن خواهید بود!

رنگ سبز در دکوراسیون
رنگ بنفش در دکوراسیون

رنگ بنفش چه رازی در خود دارد؟!

رنگ بنفش، حاصلِ ترکیبِ رنگ‌ های قرمز و آبی است و  یادآورِ اشرافیت و تجمل است. اگر می ‌خواهید دکوراسیونی لاکچری داشته باشید، از ترکیبِ رنگ بنفش و سبز زمردی غافل نشوید. رنگ بنفش، خلاقیت و آرامش را در ما افزایش می ‌دهد و سیستم عصبی را آرام می سازد. راز رنگ بنفش در شکوه و اشرافیت آن است!

رنگِ نارنجی در دکوراسیون داخلی

برخوردِ اشخاص مختلف با رنگ نارنجی، بسیار جالب است. آن‌ ها یا عاشق رنگ نارنجی هستند یا از آن متنفرند! رنگ نارنجی باعث ایحاد نشاط، خلاقیت، انگیزه و شادی می ‌شود. این رنگ بر جسم انسان نیز تاثیر می ‌گذارد و باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه، اشتها می ‌شود. رنگ نارنجی گزینۀ بسیار خوبی برای باشگاه‌ ها، اتاق کودکان، اتاق مطالعه، سالن غذاخوری، اتاق کار و اتاق نشیمن به شمار می ‌رود.

رنگ نارنجی در دکوراسیون
رنگ زرد در دکوراسیون

رنگِ زرد و نقش آن در دکوراسیون چیست؟

رنگ زرد نیز مانند رنگ نارنجی، باعث افزایش متابولیسم می ‌شود و انرژی و خلاقیت را در اشخاص افزایش می ‌دهد؛ اما یادتان باشد که در استفاده از این رنگ باید احتیاط کنید، چرا که استفادۀ بیش از حد از این رنگ، به زیبایی دکوراسیون شما آسیب خواهد زد. اگر رنگ زرد را به نحوۀ درست استفاده کنید، جریان مثبت در فضا افزایش خواهد یافت و حس خوش ‌بینی ایجاد خواهد شد.
رنگ زرد، گزینۀ بسیار مناسبی برای آشپزخانه، سالن غذاخوری و حمام به شمار می ‌رود؛ همچنین می ‌توانید از رنگ زرد برای قسمت ورودی منزل نیز استفاده کنید؛ زیرا این رنگ می ‌تواند یادآورِ تلالو خورشید در آن مکان باشد؛ در ضمن، این رنگ برای فضاهایی که تعداد پنجره و نور در آن‌ ها کم است، بسیار مناسب و کاربردی است.

بهترین روش استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون چیست؟

رنگ مشکی، یادآورِ غم و اندوه  و همچنین وقار است. رنگ مشکی می ‌تواند به زیبایی و جذابیت فضا بیفزاید؛ اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد، چرا که استفادۀ بیش از حد از آن، فضا را افسرده می ‌سازد. در کنار رنگ مشکی، می ‌توانید از رنگ‌ های گرم و براق استفاده کنید.

رنگ مشکی در دکوراسیون
رنگ سفید در دکوراسیون

رنگ سفید و جلوه آن در فضا چگونه است؟!

سفید، از پرکاربردترین رنگ‌ ها در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می ‌رود و در قسمت‌ های مختلف خانه نیز استفاده می ‌شود. رنگ سفید باعث می ‌شود فضا بسیار بزرگ‌ تر به نظر برسد. سفید، نمادِ صلح، جاودانگی و خلوص است و تعادل، یکپارچگی، معصومیت و هارمونی رنگ در دکوراسیون را به یادمان می ‌آورد.

استفاده از چرخۀ رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی، مانند هر جای دیگری که با رنگ و ترکیب رنگ سر و کار دارید، باید از چرخۀ رنگ‌ ها استفاده کنید تا بتوانید رنگ‌ ها را به بهترین شکل در کنار یکدیگر قرار دهید و فضایی زیبا و مناسب را طراحی کنید. برای استفاده از چرخۀ رنگ‌ ها باید با موارد زیر آَشنایی داشته باشید.

چرخه رنگ در دکوراسیون
رنگ مکمل در دکوراسیون

رنگ‌ های مکمل:

برخی رنگ‌ ها کاملاً متضاد با یکدیگر هستند و در چرخۀ رنگ‌ ها درست رو به ‌روی یکدیگر قرار گرفته ‌اند؛ به عنوان مثال، آبی و نارنجی یا زرد و بنفش، در این دسته قرار می ‌گیرند. یادتان باشد که در استفاده از این رنگ‌ ها نباید زیاده روی کرد!

ترکیبِ رنگ سه گانه یا متساوی‌الاضلاع:

با تشکیلِ مثلثِ متساوی ‌الاضلاع روی چرخۀ رنگ‌ ها می ‌توانید به ترکیبِ رنگ سه گانه یا سه تایی برسید؛ به عنوان مثال، زرد، آبی و قرمز یا نارنجی، سبز و بنفش. این رنگ‌ ها نیز باید با احتیاط و در میزان کم استفاده شوند.

رنگ سه گانه در دکوراسیون
رنگ متشابه در دکوراسیون

رنگ‌ های متشابه:

رنگ‌ های متشابه، در چرخۀ رنگ‌ ها، درست در کنار یکدیگر قرار گرفته ‌اند؛ به عنوان مثال، رنگ‌ های نارنجی و قرمز، متشابه هستند.

رنگ‌ های گرم و سرد:

رنگ‌ های گرم و سرد تاثیر شگفت انگیزی بر فضای اتاق دارند. رنگ‌ هایی مانند آبی، سبز و بنفش سرد هستند؛ اما رنگ‌ هایی مانند قرمز، نارنجی، صورتی و زرد، گرم به شمار می آیند.

رنگ گرم و سرد در دکوراسیون
رنگ خنثی در دکوراسیون

رنگ‌ های خنثی:

رنگ‌ های ختثی روی چرخۀ رنگ‌ ها وجود ندارند؛ اما نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون دارند. بژ، طوسی، قهوه‌ ای، سفید و سیاه، از رنگ‌ های خنثی به شمار می ‌روند.

نکاتی هوشمندانه در خصوص تلفیق رنگ ها در دکوراسیون داخلی که باید بدانید!

یادتان باشد که خواص و روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر روحیۀ افراد، صد در  صد مطلق نیست و به طور حتم، این تاثیرپذیری، ارتباط تنگاتنگی با روحیات، خلق و خو و شخصیت افراد دارد  و تاثیر رنگ ها با توجه به درون و خصوصیات ذاتی افراد، می تواند متفاوت باشد؛ اما به طور حتم، روانشناسی رنگ ها تا حدود زیادی برای افراد یکسان است؛ اما در انتها، این شمایید که تصمیم می گیرید چه سبکی را با تلفیق چه رنگ هایی انتخاب کنید و از فضای حضورتان غرق در لذت و آرامش شوید.

نکات استفاده از رنگ در دکوراسیون
نکات مشترک در استفاده از رنگ در دکوراسیون

برخی از نکات مشترک در نقش رنگ ها عبارت اند از:

–    در فضای بزرگ از رنگ سفید به تنهایی، بپرهیزید؛ چراکه فضای خانه را سرد و وهم آلود جلوه گر می کند.
–    از رنگ سیاه به تنهایی در دکوراسیون داخلی دوری کنید و حتما با ترکیب رنگ دیگری از آن بهره ببرید؛ چرا که این رنگ به تنهایی غم افزا و دلهره آور است!
–    از رنگ آبی مطلق در دکوراسیون داخلی استفاده نکنید؛ چرا که فضا را سرد می کند و باعث افسردگی می شود.
–    از رنگ قرمز به تنهایی و در ابعاد گسترده استفاده نکنید؛ چرا که باعث افزایش فشار خون و ایجاد تنش و استرس در شما می شود و باعث می شود به سرعت عصبی شوید!

دیگر نکات

–    رنگ سبز را هرگز از گزینۀ دکوراسیون خود حذف نکنید؛ حتی اگر تنها سبزی فضای شما، گل و گیاهان باشد! رنگ سبز، آرامشی بی نظیر را در فضا به جریان وا می دارد و باعث کاهش اضطراب و ناراحتی های روحی می شود!
–    از رنگ نارنجی محض نیز بپرهیزید؛ زیرا شما را خسته و بیقرار می سازد.
–    در نظر داشته باشید که ترکیب رنگ های مکمل در دکوراسیون، می تواند فضایی اعجاب برانگیز خلق کند.
–    نکتۀ آخر اینکه در انتخاب رنگ های مورد علاقه تان، با رعایت تعادل و هماهنگی، و همچنین اصول روانشناسانه رنگ ها، مختارید و می توانید طراحی مورد نظر خود را به تصویر بکشید!

انتخاب رنگ در دکوراسیون
رنگ در دکوراسیون و نورپردازی رنگی
سخن آخر

با شناختِ رنگ‌ ها و انتخابِ درستِ آن‌ ها، می ‌توانید دکوراسیونی شگفت انگیز طراحی کنید که هم از لحاظ زیبایی شناختی، کامل و بی ‌نقص باشد و هم تاثیر مطلوبی بر روح و جسمِ حاضران بگذارد. یادتان باشد از نورپردازی اصولی در دکوراسیون داخلی غافل نشوید؛ چراکه نور، نقش بسیار مهمی را در زیباسازی و برقراری آرامش در محیط حضورتان ایفا می کند!

اگر به دنبال آموزش طراحی دکوراسیون داخلی حرفه ای هستید همین الان با پشتیبان های پویااندیش تمام بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در دوره دکوراسیون داخلی ما، هر آنچه ممکن است نیاز داشته باشید از روانشناسی رنگ ها گرفته تا سبک های کلاسیک و مدرن آموزش داده می شوند.

آخرین فرصت ثبت نام در دوره ها

5/5 - (2 امتیاز)

مطالعه بیشتر

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​