تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

فیلم زیر را حتما ببینید :

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

این روز ها با گسترش امکانات و پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه های زندگی، می توان رد پای فناوری های مختلف را در مبحث دکوراسیون داخلی نیز مشاهده کرد. دکوراسیون داخلی مانند دیگر حرفه ها و رشته های مشابه دچار تغییرات زیادی شده و در حال حاضر می توانیم شاخه های متفاوتی را در این حوزه شاهد باشیم.
بر خلاف تصور رایجی که وجود دارد، شاخه های متفاوت این حوزه دقیقا یکسان نیستند و وظایف و معیار های متعددی آن ها را از هم مجزا می کند. خصوصا این که با برگزاری دوره های آموزشی کاملا تخصصی، علم و دانش حرفه ای و شاخه شاخه شده چاشنی اصلی رشته های متفاوت این حوزه شده است.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی چیست
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

طراح داخلی یا دکوراتور داخلی

در این زمینه سعی شده تا از پیشرفت های فناوری برای به روز کردن این حرفه نیز استفاده شود تا به این طریق شاهد رویکردی متفاوت در طراحی و دیزاین سازه های متفاوت نیز باشیم. از همه مهم تر این که هر شاخه ای در این حوزه، وظایف و عملکرد متفاوتی دارد و هر یک خدمات منحصر به فردی را ارائه خواهند داد.

وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی

دو حرفه ای که در این جا می خواهیم در خصوص آن ها و تفاوت هایی موجود بین شان صحبت کنیم، بررسی وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی است. برخلاف تصورات اشتباه این دو رشته کاملا از هم متمایز بوده و وظایف و مشخصه های کاملا مختلفی با یک دیگر دارند. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که می توان آن ها را به عنوان وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی در نظر گرفت.
از چه جنبه هایی می توان وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی را بررسی کرد؟

وجه تمایز طراح داخلی یا دکوراتور داخلی
دروس آموزشی طراح داخلی یا دکوراتور داخلی

دروس آموزشی طراحی داخلی و دکوراتور داخلی

برای بررسی تفاوت هایی که یک طراح داخلی با یک دکوراتور داخلی دارد، باید از جنبه های متفاوتی به این دو حرفه نگاه کرد. اول از همه باید دروس و دوره های تخصصی آموزشی که هر یک از این دو تخصص پشت سر می گذارند را بررسی کرد.
از آن جایی که قطعا محتوای آموزشی مرتبط با هر کدام با دیگری تفاوت دارد، می توان اولین مشخصه در وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی را در دانش متفاوت آن ها در نظر گرفت. در درجه دوم باید شرح وظایف شغلی یک طراح داخلی را با یک دکوراتور داخلی مقایسه کرد.

شرح وظایف شغلی

مشخصه اول یعنی اطلاع یافتن از دروس و محتوای آموزشی متفاوت این دو رشته شاید برای کسانی مفید باشد که بخواهند یکی از این دو رشته را به عنوان حرفه خود انتخاب کنند. اما آگاهی یافتن از شرح وظایف شغلی هر یک از این دو حرفه، می تواند برای کسانی که قصد انجام یکسری تغییرات در زمینه دکوراسیون داخلی منازل شان را دارند مفید واقع شود.

شرح وظایف طراح داخلی یا دکوراتور داخلی
مشخصه های طراح داخلی یا دکوراتور داخلی

مشخصه های یک طراح داخلی چیست؟

اول از همه بهتر است به این نکته اشاره کنیم که ما فردی را به عنوان طراح داخلی می شناسیم که دوره دانشگاهی این رشته را پشت سر گذاشته و به عنوان طراح داخلی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. یک طراح داخلی باید درک درستی از از رفتار و سلیقه متفاوت افراد داشته باشد.
علاوه بر توانایی ارتباط برقرار کردن با نیاز و سلیقه های متفاوت افراد، یک طراح داخلی باید با فضایی که در اختیار او قرار داده شده است ارتباط درستی برقرار کرده و بتواند آن فضا را به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار دهد. پس وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی را می توان در ارتباط ذهنی یک طراح داخلی با فضای اطرافش در نظر گرفت.

از یک طراح داخلی چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

زمانی که برای ایجاد تغییراتی در منزل تان به یک طراح داخلی مراجعه می کنید او به شما کمک می کند تا تغییراتی را که می خواهید در فضای خانه تان ایجاد کنید را به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا نمایید. طراح داخلی فضای مورد نظر را به دقت بررسی کرده و با ترسیم تغییرات فضایی مورد نظر، بهترین ایده را می دهد.
همین جا آگاهی یافتن از وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی اهمیت پیدا می کند. چرا که اگر هدف شما از تغییر، افزودن برخی فضا ها یا کاهش آن باشد، به یک طراح داخلی نیاز دارید. برای نمونه اگر می خواهید اتاق خواب خود را بزرگ تر کنید یا یک سالن بیش تر داشته باشید، تغییری در ساختار و فضای آشپزخانه ایجاد کنید یا یک طبقه به خانه خود اضافه کنید، همه این ها را باید از یک طراح داخلی بخواهید.

هدف های طراح داخلی یا دکوراتور داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

تغییرات اساسی

یک طراح داخلی به خوبی می تواند حتی شکل یک اتاق یا سالن را تغییر دهد. برای مثال با حذف برخی از فضا های اضافی، سالن تنگ و مربعی شکل شما را به یک سالن مستطیلی شکل و بزرگ تر که فضای آزاد بیش تری را در اختیار شما قرار می دهد تبدیل کند. همه این ها از جمله شرح وظایفی است که موجب وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی می شود.

طراح داخلی با چه کسی کار می کند؟

نکته قابل توجهی که در ارتباط با شرح وظایف یک طراح داخلی باید به آن اشاره کنیم، ارتباطات شغلی و حرفه ای این فرد است. یک طراح داخلی معمولا توسط آرشیتکت یا مسئول پروژه یک ساختمان استخدام شده و در ارتباط با آن ها فعالیت می کند. به این ترتیب با ایده های مبتنی بر دانشی که دارد به سازنده ساختمان برای طراحی حرفه ای فضا ها کمک می کند.
این فرد باید به خوبی همه جنبه های مهم طراحی یک خانه را در نظر داشته باشد تا به این طریق بتواند به بهترین شکل ممکن از همه فضا هایی که در اختیار دارد استفاده کرده و هیچ فضایی را هدر ندهد. در عین حال باید به حفظ ایمنی سازه و در دسترس بودن تمامی مکان ها نیز توجه لازم را داشته باشد.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

یک دکوراتور داخلی چه مشخصاتی دارد؟

تا این جا برای بررسی وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی شرح وظایف کامل طراحان داخلی را مورد بررسی قرار دادیم. حال برای درک بهتر تفاوت های این دو باید وظایف و مشخصه های دکوراتور های داخلی را نیز بررسی کنیم.
دکوراتور داخلی با زیبایی محیط اطراف ارتباط دارد. ذهن او با رنگ ها، هارمونی های فضایی، چیدمان خانه و مواردی از این قبیل آمیخته شده است. سلیقه و ذهنی پویا بیش تر آن چیزی است که یک دکوراتور داخلی در اختیار دارد. او به خوبی از ترکیب شدن رنگ های مختلف با هم و ست کردن آن ها اطلاع دارد و می تواند آن ها را در فضایی که در اختیار او قرار داده شده است پیاده سازد.

دکوراتور داخلی

نکته ای که شاید بتواند به درک بیش تر وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی کمک کند، این است که دکوراتور های داخلی بر خلاف طراحان داخلی دوره های دانشگاهی را پشت سر نمی گذارند. معمولا این افراد دوره های آموزشی چند ماهه را در آموزشگاه های هنری معتبر پشت سر گذاشته و گواهی های این دوره ها را دارند.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

چه زمانی به یک دکوراتور داخلی نیاز داریم؟

بعد از این که ساخت خانه تکمیل شد و تمامی فضا ها به صورت کامل توسط سازندگان بنا ساخته شد، شما می خواهید بهترین دکوراسیون را در داخل این خانه جدید پیاده کنید. حال زمان آن رسیده تا به سراغ یک دکوراتور داخلی حرفه ای بروید تا متفاوت ترین چیدمان را برای شما پیشنهاد دهد.

وظایف اصلی دکوراتور داخلی

یک دکوراتور داخلی با بهره گیری از ذات هنری که دارد از رنگ ها، پارچه ها، هارمونی رنگ و متریال مختلف و طرح های مورد استفاده در خانه به شما برای داشتن خانه ای زیبا کمک می کند. هم فکری و ایده دادن در رنگ آمیزی دیوار ها، طرح سقف، مدل و ترکیب رنگ و چیدمان مبلمان ها و رنگ و مدل پرده ها همگی از جمله مواردی است که می توانید از یک دکوراتور داخلی بخواهید. پس ارتباط ذهنی دکوراتور داخلی با رنگ ها و زیبایی اطراف یکی از معیار های اصلی در بررسی وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی محسوب می شود.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

تغییر ساختار خانه

حتی اگر از چیدمان و هارمونی فعلی خانه خود خسته شده اید و نیاز به یک تغییر اساسی دارید، می توانید برای تغییر دکوراسیون داخلی خانه از جمله تغییر رنگ آمیزی دیوار های خانه یا کاغذ دیواری ها و هماهنگ کردن آن ها با مبلمان و فرش و پرده خود، از یک دکوراتور داخلی کمک بگیرید. یک دکوراتور داخلی می تواند ساختار مدرن خانه شما را به یک چیدمان سنتی یا بالعکس تغییر دهد.

دکوراتور های داخلی با چه کسانی ارتباط دارند؟

نکته دیگری که در بررسی وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی باید به آن اشاره کنیم، آن دسته از مشاغلی است که احتمالا دکوراتور داخلی با آن ها در حین اجرای کار ارتباط خواهد داشت. البته برخی از این موارد ممکن است با طراحان داخلی نیز مشترک باشد.
زمانی که شما برای ایجاد تغییراتی در چیدمان منزل تان به یک دکوراتور داخلی مراجعه می کنید، این فرد ممکن است برای کار خود با افرادی مانند نقاش های ساختمانی، نجار ها یا افرادی که در زمینه چوب و ام دی اف فعالیت دارند و فروشندگان و اجرا کننده های کاغذ دیواری ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، ممکن است در پروژه های حرفه ای تر و بزرگ، یک دکوراتور داخلی توسط آرشیتکت استخدام شود و با مسئول پروژه در ارتباط باشد.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

تغییرات اساسی را همزمان با یک طراح داخلی و دکوراتور داخلی ایجاد کنید

حال که به صورت کامل وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی را مورد بررسی قرار دادیم، بهتر می توانید برای نوع و طیف تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید تصمیم بگیرید. اگر به دنبال تغییراتی کامل در فضای اطراف خود هستید، می توانید همزمان هم از یک طراح داخلی و هم یک دکوراتور داخلی کمک بگیرید.
به این ترتیب، طراح داخلی به شما برای تغییری اساسی در فضای اطراف تان کمک می کند و بعد از آن دکوراتور با سلیقه به شما برای چیدمان و زیبا سازی این فضا کمک می کند. آگاهی یافتن از وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی می تواند به شما برای تعیین درست نقشه راه تان کمک کند.

سخن آخر

در نهایت جدای از همه مواردی که به عنوان وجه تمایز طراح داخلی با دکوراتور داخلی بیان شد، این دو اشتراکاتی نیز با هم دارند که مسئولیت پذیری و اتمام پروژه در زمان مقرر از جمله آن ها است. چه طراح داخلی چه دکوراتور داخلی باید به خوبی بتواند تمامی توقعات مشتری را برآورده کرده و همگام با نیاز و سلیقه او پیش برود.

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

آخرین فرصت ثبت نام در دوره ها

5/5 - (1 امتیاز)

مطالعه بیشتر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​