سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی منزل و نحوه استفاده از آن

Minimalist Interior Design

فیلم زیر را حتما ببینید :

cover-video-pardehaye-home

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی منزل و نحوه استفاده از آن

هیچ چیزی لذت ‌بخش ‌تر از زندگی در فضایی آرام و مرتب نیست! مطالعات نشان می ‌دهند که زندگی در محیط شلوغ و نامرتب می ‌تواند سبب افزایش میزانِ ترشحِ هورمونِ کورتیزول در زنان شود. در دنیای پرمشغلۀ مدرن، برای اینکه خانه را همیشه مرتب نگه داریم، باید خیلی تلاش کنیم و همیشه حواسمان جمع باشد؛ اما راه ‌حل بهتری هم وجود دارد: ” مینیمالیست شوید! “
شاید طراحی و اجرای سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی، ساده به نظر برسد! اینکه اثاثیه منزل را با رنگ ‌های خنثی انتخاب کنید، چند تابلوی نقاشی روی دیوارها بیاوزید، یک گلدان روی میز بگذارید، بله، و تمام شد! اما آن قدرها هم ساده نیست. برای طراحی دکوراسیون مینیمال باید مسائل مختلفی را در نظر گرفت؛ در واقع، در پسِ هر دکوراسیون مینیمال چشم ‌نواز، اندیشه و تلاش فراوانی وجود دارد. این مقاله را بخوانید تا دقیقاً بدانید خانه مینیمال چیست و استادِ چیدمان مینیمال شوید. با تصویرگران پویااندیش همراه شوید!

سبک مینیمال در دکوراسیون منزل
نمونه سبک مینیمال در دکوراسیون

دکوراسیون مینیمال چیست؟

و اما دکوراسیون مینیمالیستی چیست؟ مینیمالیسم یا ساده ‌گرایی، یکی از مهم‌ ترین مکاتب هنری مدرن است که جای خود را در طراحی دکوراسیون نیز باز کرده است. مینیمالیسم به عنوان فلسفۀ طراحی و حتی سبکی از زندگی بسیار محبوب شده است. مینیمالیسم، همان طور که از اسمش پیداست، هنرِ چیدمانِ منزل با حداقل وسایل است. مینیمالیسم، تجمل سبک‌ های قدیمی دکوراسیون را کنار زد و با سادگی‌ اش دریچۀ دیگری از طراحی دکوراسیون را به سوی انسان مدرن گشود. سبک مینیمالیسم در معماری به معنای طراحیِ بهتر با کمک سادگی است؛ سادگیِ شکل، فضا، رنگ و جزئیات.

معماران معروف سبک مینیمالیسم سادگی را در کنار مدرن بودن و شیکی به نمایش می گذارند.

طراحی مینیمالیستی

طراحی مینیمال، تا حد زیادی تحت تاثیر معماری و طراحی سنتی ژاپنی است و در آن، عناصر طراحی، پیامِ سادگی ونظم را منتقل می ‌کنند. واژۀ «مینیمالیسم» ترندی در طراحی و معماری است که براساس آن، از تعداد اثاثیه و وسایل منزل، بسته به نیاز و ضرورتشان، کاسته می‌ شود. مینیمالیسم در ادبیات، هنر و طراحی به معنای استفاده از عناصر ضروری است. در طراحی مینیمالیستی، فضا، اجسام و نور به یک اندازه اهمیت دارند. هدف از معماری مینیمالیستی، طراحی بهتر از طریق سادگیِ خطوط، شکل، فضا، جزئیات، رنگ ‌ها و نور است.

طراحی های سبک مینیمال در دکوراسیون منزل
سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی چه ویژگی های دارد

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی چه ویژگی هایی دارد؟

سبک مینیمالیسم در طراحی داخلی به معنای فضایی باز و وسیع با حداقل اثاثیه و لوازم تزیینی است. شکل، رنگ و بافت، مهم ‌ترین عناصر سبک مینیمالیسم هستند. سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی فضای آزاد زیادی را در اختیارتان قرار می ‌دهد و همچنین باعث می ‌شود که خانه، بزرگ تر و زیباتر به نظر برسد؛ در واقع، ما مینیمالیسم را به خاطر زیبایی، گرما و آرامشی که به خانه می‌ بخشد، دوست داریم.
رنگ، عنصرِ اصلی طراحی مینیمال است. رنگ ‌های براق در دکوراسیون مینیمالیستی جایی ندارند، فقط رنگ‌ های خنثی، مانند بژ، سفید یا طوسی، می‌ توانند در دکوراسیون مینیمالیستی مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ ‌های خنثی آرامش ‌بخش هستند و باعث می‌ شوند که فضا، بزرگ تر به نظر برسد. در سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی، اغلب از دو رنگ استفاده می ‌شود تا فضای اطراف،‌ منسجم به نظر برسد. ترکیبِ رنگی سفید و طوسی در دکوراسیون مینیمال، بسیار پرکاربرد است. 

نور در دکوراسیون مینیمالیستی

نور نیز یکی از مهم‌ ترین عناصر در دکوراسیون مینیمالیستی است. نور طبیعی همیشه در طراحی‌ های مینیمالیستی اثرگذار است؛ زیرا فضا را گرم، آرام و دنج می‌سازد. نور باعث می ‌شود که خانه بزرگ تر به نظر برسد. برای اینکه خانه پرنور باشد، باید پنجره‌ های بزرگی را انتخاب، یا اینکه از لامپ‌ های مناسب استفاده کنید.

سبک مینیمال در دکوراسیون و نورپردازی
کفپوش در سبک مینیمال در دکوراسیون

دیوارها و کفپوش در طراحی مینیمالیستی

در طراحی مینیمالیستی، بافتی که در دیوارها و کف ‌سازی خانه به کار می ‌رود، باید ساده باشد. افزودنِ بافت به دیوارها، یکی از عناصر چشم ‌نواز است. با پانل‌ های چوبی یا سنگ ‌های مصنوعی faux می‌ توان این بافت را ایجاد کرد. رنگ‌ های خنثی به ‌سادگی با این بافت‌ ها سِت می‌ شوند. برای کفپوش این خانه‌ ها، لمینیت، کفپوش پلیمری، پارکت، فرش‌ های ساده و کفپوش‌ های ساده، گزینه ‌های مناسبی هستند.

شکل، فرم، فضا، خطوط

شکل، فرم و فضا، عناصرِ مهمِ طراحی مینیمالیستی هستند. در طراحی به سبکِ مینیمالیسم، از فرم‌ ها و شکل‌ های هندسی ساده استفاده می‌ شود. فرم‌ ها و شکل ‌ها بر فضا دلالت دارند؛ در طراحی مینیمالیستی، فضا یعنی محیطی وسیع و مرتب. هرچه فضا بیشتر باشد، طراحی مینیمالی ‌تر است. در خانه ‌هایی با دکوراسیون مینیمالیستی، دیوار زیادی وجود ندارد؛ چرا که فضای خانه باید باز و آزاد باشد. 
خطوط نیز از دیگر عناصر ضروری مینیمالیسم است. در طراحی مینیمالیستی، خطوط باید مرتب و واضح باشند. 
فضا در سبک مینیمال در دکوراسیون
سبک مینیمال در دکوراسیون

سادگی

در چیدمان مینیمالیستی، باید لوازم و اثاثیۀ ساده ‌ای را انتخاب کنید که از مواد طبیعی، مانند چوب ساخته شده ‌اند و شکل هندسی ساده‌ ای نیز دارند. اصلاً نیازی به تهیۀ لوازم و اثاثیۀ بزرگ و سنگین نیست. اگر این وسایل در ساختارشان کمی انحنا هم داشته باشند، اشکالی ندارد؛ اما نباید پر پیچ و خم باشند. در سبک طراحی مینیمال، استیل، شیشه، پلاستیک، سرامیک، سنگ ‌های طبیعی و مصنوعی و چوب، بسیار پرکاربرد هستند.

اکسسوری در طراحی مینیمالیستی

لوازم تزیینی باید فضا را زیبا و جذاب کنند. اگر دوست داشتید، می‌ توانید لوازم تزیینی تیره‌ رنگ انتخاب کنید؛ زیرا کوچک هستند و حواس را پرت نمی ‌کنند. سعی کنید لوازم زینتی زیادی در خانه نچینید، چون باعث می ‌شوند خانه به ‌هم ریخته و نامرتب به نظر برسد. نیازی نیست از اکسسوری های خیلی هنری و پرزرق ‌و برق استفاده کنید، همین ‌که دو اثر نقاشی مینیمال به دیوار بیاویزید، کافی است. 
در سبک طراحی مینیمال، به جای پرده، از پرده‌ های کرکره ‌ای افقی و عمودی استفاده می ‌شود.  ‌  
سبک مینیمال در دکوراسیون و اکسسوری ها
ایده های سبک مینیمال در دکوراسیون

پیاده ‌سازی سبک مینیمال در طراحی داخلی منزل

خانه ‌های مینیمال، نقشه‌ ای ساده دارند. تعدادِ دیوارهای داخلی آن ‌ها کم است و فضای ذخیره‌ سازی زیادی ندارند. در خانه‌ هایی با دکوراسیون مینیمال، گوشه و کناره‌ های خانه زیاد نیست. فضاهای ذخیره‌ سازی باید هوشمندانه و پنهان باشند. 
در قسمت ورودی خانه، نباید از بیش از دو رنگ استفاده شود. رنگ ‌های سفید، بژ و شیری، گزینه‌ های مناسبی برای ورودی خانه هستند. برای این قسمت، یک جارختی ساده و کارآمد و یک جاکفشی ساده انتخاب کنید. اگر می‌ خواهید این قسمت از خانه بزرگ تر به نظر برسد، در قسمتِ بیرونی درِ جاکفشی و جارختی، آینه بچسبانید. در این قسمت، مثل بقیه قسمت‌ های خانه، باید نور کافی وجود داشته باشد. 
 

سقف و رنگ دیوار ها در طراحی داخلی منزل

خانه‌ های مینیمالیستی، سقف‌ های بسیار ساده ‌ای نیز دارند. در دکوراسیون مینیمال منزل، سقف خانه نباید حجیم باشد و فضای داخل خانه را اشغال کند. دیوارهای رنگ روشن، سادگی و خلوت بودنِ فضا و استفاده از رنگ‌ های خنثی، مانند سفید، بژ و طوسی، نیز از مهم ‌ترین  خصوصیات سبک مینیمال است. در ضمن، راه پله‌ های ساده نیز در کوراسیون مینیمال منزل اهمیت ویژه‌ ای دارند. 

رنگ دیوارها در سبک مینیمال در دکوراسیون
نور در سبک مینیمال در دکوراسیون

نورپردازی در طراحی مینیمالیستی

چشم ‌انداز و تابشِ نورِ خورشید در این خانه ‌ها، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. فضاهای باز میان آشپزخانه و هال باعث می ‌شود که نور کافی به داخلِ خانه بتابد. تابشِ نورِ طبیعی به داخلِ خانه، فضا را گرم و دنج می ‌سازد، نه سرد و دوست ‌نداشتنی! پنجره‌ های بزرگ باعث می ‌شود نور بیشتری به درون خانه بتابد و خانه بزرگ تر به نظر برسد. به هیچ عنوان از لوسترها و شمعدان‌ های چندشاخه برای روشنایی خانه استفاده نکنید. نور حاصل از لوستر با سبک مینیمال در خانه در تضاد است. بهتر است از لامپ ‌های تزیینی و پرنور موجود در بازار استفاده کنید. این لامپ ‌ها طراحی داخلی مینیمالتان را تکمیل می کنند. لامپ‌ های نئون و هالوژن گزینه‌ های مناسبی برای خانه‌ هایی با دکوراسیون مینیمال هستند.

تاکید بر یک عنصر

سعی کنید عنصری را در فضای خانه پررنگ ‌تر نشان دهید؛ به عنوان مثال، رنگ‌ های خنثی، مانند سفید یا خاکستری را با رنگی متضاد ترکیب کنید؛ این رنگ متضاد، می ‌تواند بخشی از اثاثیه منزل یا یک اثر هنری زیبا باشد. این رنگِ متضاد باید توجه شخص را، به محض ورود به منزل، به خود جلب کند، چیزی منحصربه ‌فرد و خاص! بهتر است تلویزیون تان را روی دیوار نصب کنید یا اینکه آن را روی میز تلویزیونی قرار دهید که جای زیادی را اشغال نمی‌ کند.

عناصر در سبک مینیمال در دکوراسیون
ایده های سبک مینیمال در دکوراسیون

طراحی مینیمالیستی خانه

تنوعِ اثاثیه منزل، در بازار، بسیار زیاد است. بهتر است اثاثیه‌ ای با طراحی ساده و مینیمال انتخاب کنید. اثاثیۀ منزل باید فرم، بافت و رنگ ساده‌ ای داشته باشد. در دکوراسیون مینیمال منزل، رنگ‌ های روشن، چوب، اشکال هندسی، طرح‌ ها و بافت‌ های ساده، از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.
 در طراحی مینیمالیستی، لوازم تزیینی باید ساده و کوچک باشند. می‌ توانید لوازم تزیینی با رنگ‌ های گرم و براق انتخاب کنید؛ اما تعداد این لوازم باید بسیار کم و سایزشان هم کوچک باشد. گیاهان را فراموش نکنید! یک یا دو گیاه خانگی، متناسب با آثارِ هنری موجود در خانه‌ تان انتخاب کنید.

سبک مینیمالیسم در دکوراسیون فضاهای اداری

داشتنِ یک محل کار منظم و مرتب باعث می ‌شود که ذهنی آرام داشته باشید. سبک مینیمال دکوراسیون در داشتنِ محل کاری مرتب به شما کمک می ‌کند. اول از همه، به رنگ ‌ها می ‌پردازیم:
 در فضای اداری، نباید از رنگ ‌های براق استفاده کرد، چراکه حواستان را پرت می ‌کند. برای دیوارهای فضای ادارای، بهتر است از کاغذدیواری ‌های شلوغ استفاده نکنید و فقط به یک نقاشی ساده اکتفا داشته باشید؛ اما پیش از نقاشی، به رنگِ وسایل توجه کنید. بسیاری از میز و صندلی‌ های اداری، سفید یا چوبی هستند. رنگِ سفید گزینۀ بسیار خوبی است؛ اما چوب و طرح چوب، فضا را طبیعی جلوه می دهند.
 
سبک مینیمال در دکوراسیون فضای اداره
نکاتی در سبک مینیمال در دکوراسیون اداری

نکاتی در سبک مینیمالیسم در فضاهای اداری

اگر فضای کارتان تاریک است، از آینه‌ های بیشتری استفاده کنید. این کار باعث می ‌شود که فضا روشن ‌تر و بزرگ تر به نظر برسد. در فضاهای اداری، هم از قفسه و هم از کمدهای دردار می توانید بهره ببرید؛ اما ترکیب این دو، بهترین کار است. می ‌توانید پوشه‌ ها و کاغذهای‌ مورد نیازتان را در قفسه‌ ها قرار دهید تا همیشه در دسترس تان باشند. لوازم تزیینی را نیز می‌ توانید در قفسه‌ ها قرار دهید. وسایل غیرضروری را در کمدها بگذارید تا اتاق‌ همیشه مرتب باشد. کمد دیواری برای اتاق‌ های کوچک، گزینۀ بسیار مناسبی است.

گیاهان و آثار هنری در سبک مینیمال

اگر دیوارها کاملاً ساده هستند، می ‌توانید یک نقاشی زیبا به دیوار آویزان کنید تا محل کار کمی رنگ خانه به خود بگیرد. پهن کردنِ قالیچه وسط اتاق هم باعث می ‌شود فضا بزرگ تر به نظر برسد. 
از گیاهان غافل نشوید! گیاهان می‌ توانند این فضا را زیباتر و دل انگیزتر کنند. گیاه ساکولنت و گیاه عنکبوتی، مناسب‌ ترین گیاهان برای فضای اداری با دکوراسیون مینیمال هستند. مراقبت از گیاه عنکبوتی آسان است و می ‌توانید آن را در هر قسمت از اتاق کار که بخواهید قرار دهید. 
آثار هنری در سبک مینیمال در دکوراسیون
ایده سبک مینیمال در دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون مینیمال اتاق خواب

یک اتاق خوابِ خوب باید فضای زیادی داشته باشد و نور کافی به داخل آن بتابد. برای دکوراسیون مینیمال اتاق خواب، از ترکیبِ یاسی و بژ، و همچنین طوسی و سفید استفاده کنید. اتاق ایده ‌آل باید راحت باشد. در اتاق خواب با طراحی مینیمالیستی نیز نباید وسایل زیادی وجود داشته باشد. جای وسایل اضافه در کمد دیواری است. آینه و دیگر لوازم قابل نصب هم باید روی دیوار نصب شوند. بهتر است برای اتاق خواب، از ساده ‌ترین پرده ‌ها یا پرده‌ های کرکره‌ ای عمودی یا افقی استفاده کنید. 
تخت خواب باید خیلی ساده باشد. طراحان معمولاً تخت خواب ‌های پهن و چوبی را توصیه می‌ کنند. در کنار تخت خواب، یک میزِ کنار تختیِ ساده قرار دهید و چراغ خوابتان را روی آن بگذارید. یک گلدان بزرگ با گل‌ های طبیعی نیز می ‌تواند اتاق خواب با سبک مینیمال را زیباتر کند. 

سبک دکوراسیون مینیمال آپارتمانی

سبک دکوراسیون مینیمالیستی سبب ایجاد احساس آزادی و راحتی می ‌شود. طراحی دکوراسیون مینیمالیستی باعث می‌ شود آپارتمان ‌های کوچک، بزرگ به نظر برسند. این سبک از طراحی، فضای آزاد بسیاری را در اختیارتان قرار می ‌دهد. اجرای دکوراسیون مینیمال آپارتمانی، به معنای داشتنِ خانه ‌ای ساده با فضایی وسیع است که دنج و جذاب به نظر می رسد و  آرامش و شیرینی خاطر را برایتان رقم می زند. 
ب
ایده های سبک مینیمال در دکوراسیون اتاق خواب
نکاتی در سبک مینیمال در دکوراسیون اتاق خواب

نکاتی در سبک دکوراسیون مینیمال آپارتمانی

ه خاطر داشته باشید در انتخاب این سبک، ابتدا فکر کنید کدام اثاثیه و لوازم منزلتان غیرضروری هستند و می‌ توانید آن‌ ها را حذف کنید؛ به عبارتی، اصل «کمش هم زیاد است» را در نظر بگیرید و پیروِ آن، همۀ وسایل اضافه را دور بریزید و فقط وسایل کاربردی را روی میز یا سطوح دیگر قرار دهید. اگر همۀ لوازم تزیینی را با دقت و به‌ درستی انتخاب کرده باشید، خانه‌ ای با فضای وسیع و نور کافی خواهید داشت. 
اثاثیۀ منزلتان نیز باید مینیمال باشند؛ برای مثال، یک کمد دیواری ساده، گزینۀ بسیار خوبی است، چون باعث می‌ شود که فضای خالی خانه‌ تان زیاد باشد. هرچه وسایلتان به دیوارها و کفپوشِ خانه نزدیک‌ تر باشد، بهتر است. پیروِ همین اصل، مبل‌ هایی با پایه‌ های کوتاه، گزینۀ بسیار مناسبی هستند. این مورد یکی از اصول سبک مینیمال در مبلمان است.
هنگام انتخابِ وسایل منزل، به یاد داشته باشید که وسایل شخصی نباید جلوی دید باشند؛ از این ‌رو، بهتر است کمدهای در دار انتخاب کنید و کمدهای قفسه ای آخرین انتخابتان باشد.  

دکوراسیون مینیمالیستی آشپزخانه

آشپزخانه‌ های با سبک مینیمال، بسیار مرتب هستند. آشپزخانه هم مثل بقیۀ قسمت ‌های خانه باید عاری از هرگونه وسیلۀ غیرضروری باشد؛ از این ‌رو، باید همۀ وسایل آشپزخانه را  داخل کابینت ‌ها قرار دهید تا جلوی چشم نباشند. در آشپزخانه ‌هایی با طراحی مینیمال، از کابینت ‌های ساده استفاده می‌ شود که روی در آن ‌ها، هیچ تراش و نقشی وجود ندارد. انتخابِ موادِ مناسب در دکوراسیون آشپزخانه، از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است: مثلاً سنگ ‌های طبیعی، آجر و چوب، انتخاب‌ های خوبی هستند. 
رنگ‌ های سفید و بژ، بهترین انتخاب برای دیوار آشپزخانه هستند؛ به‌ ویژه اینکه این رنگ‌ ها را می‌ توانید با لوازم طوسی و قهوه ‌ای موجود در آشپزخانه ‌تان سِت کنید. طراحی داخلی آشپزخانه به سبکِ مینیمالیستی، مستلزمِ انتخابِ لوازمی با شکل ‌های ساده است. 
ایده های سبک مینیمال در دکوراسیون آشپزخانه
سبک مینیمال در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی به سبک طراحی مینیمال

طراحی حمام و سرویس بهداشتی به سبک مینیمال، نیازمند دقت و ظرافت بسیار است. در این سبک، نباید از بیش از دو رنگ اصلی استفاده کنید؛ برای مثال، می‌ توانید از رنگ ‌های بژ و قهوه ‌ای استفاده کنید. کفپوش حمام و سرویس بهداشتی نباید پر از رنگ و بافت باشد. بهتر است از کاشی یا لمینیت‌ های ضد آب استفاده کنید. در طراحی داخلی حمام به سبک مینیمالیسم، رنگ‌ ها و برجسته‌ کاری ها حذف می‌ شوند. در طراحی این قسمت‌ ها، می‌ توانید از چوپ، فلز و شیشه استفاده کنید. 
باید تعداد وسایل موجود در حمام را محدود کنید. قرار دادن وسایل در کمدهای در دار و کشویی، باعث می ‌شوند که حمام مرتب به نظر برسد. آینه‌ ای با قاب فلزی و آویز فلزی حوله، گزینه‌ های بسیار مناسبی هستند. یک وانِ مینیمال باید شکل هندسی ساده‌ ای داشته باشد و هیچ‌ گونه طرح و وسیلۀ زائد و اضافه ‌ای نیز نداشته باشد.  
سخن آخر

سبک مینیمالیسم یا سبک سادگی، می تواند سبکی منحصر و متفاوت باشد که خانه ای گرم و دلنشین را با کمترین اکسسوری ها برایتان فراهم آورد. البته باید بیان داشت که انتخاب دکوراسیون داخلی، بسته به خلقیات و روحیات هر شخصی می تواند متفاوت باشد و بعضا به دنبال دکوراسیون خانه ای با طراحی شلوغ و پر حجم باشند؛ بنابراین هر شخص باید دکوراسیون خانه اش را براساس علایق و دلبستگی هایش برگزنید؛ اما برای افرادی که عاشق سادگی، رهایی و خلوت هستند، دکوراسیون سبک مینیمالیسم می تواند بهترین گزینه باشد و فضای مورد نظرشان را در بهترین شرایط خلق کند!

سبک مینیمال در دکوراسیون

آخرین فرصت ثبت نام در دوره ها

5/5 - (24 امتیاز)
5/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​