اصول طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک

فیلم زیر را حتما ببینید :

اصول طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک

اصول طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک

اتاق کودک علاوه بر فضایی برای استراحت کاربردهای دیگری هم دارد. اتاق کودک مکانی برای بازی، مطالعه و یا حتی مکانی برای نگهداری اسباب بازی ها و لباس های کودک به شمار می رود.
اتاق خواب یک مکان جادویی برای کودک ایجاد می کند که در آن می تواند با خیال راحت به بازی بپردازد و یا حتی تکالیف مدرسه خود را انجام دهد.
در این مقاله قصد داریم به بیان نکاتی در رابطه با طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک بپردازیم:

انتخاب رنگ مناسب اتاق کودک

برای شروع طراحی دکوراسیون اتاق کودک بهتر است ابتدا در رابطه با رنگ و طرح اتاق کودک تصمیم گیری کنید. بهتر است در این زمینه از کودک خود نیز در انتخاب رنگ مناسب برای دیوار اتاقش کمک بگیرید.
زیرا در این صورت کودک می تواند با محیط اتاق خواب خود انس بیشتری داشته باشد و احساس شادی و راحتی را در اتاق خود تجربه کند.
همچنین استفاده از یک فرش مناسب با رنگ بندی زیبا تأثیر زیادی در طراحی زیبا و دلنشین دکوراسیون اتاق کودک دارد.

انتخاب وسایل اتاق کودک

پس از اینکه یک طرح و رنگ بندی مناسب را برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک خود انتخاب کردید حال زمان انتخاب وسایل مناسب برای اتاق کودک است.
در انتخاب وسایل اتاق کودک باید اندازه اتاق را در نظر داشته باشید و به نقش وسایل مورد استفاده در رشد کودک هم اهمیت دهید.

 

انتخاب درست تخت خواب کودک

انتخاب تخت خواب های کودک و نوجوان ساده تر در ابعاد مناسب می تواند در سال های آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد. در حالیکه انتخاب تخت خواب های عروسکی و کوچک تنها برای مدت کوتاهی می تواند استفاده شود.

جنس وسایل

همچنین استفاده از وسایل ساخته شده از چوب طبیعی و یا وسایلی با رنگ سفید و یا فلزی و نقره ای برای اتاق کودک مناسب است ؛زیرا این وسایل می توانند با هر ترکیب رنگ مورد استفاده در طراحی دکوراسیون اتاق کودک هماهنگ باشند.

مکان مطالعه کودک

بهتر است فضایی را به مطالعه و انجام تکالیف فرزندان اختصاص دهید. برای این کار می توانید از یک میز تحریر مناسب استفاده کنید. محل قرارگیری این میز باید به گونه ای باشد که برای تمرکز و آرامش کودک مناسب باشد.
برای انتخاب رنگ مکان موردنظر برای مطالعه کودک بهتر است از رنگ هایی با جذبه بالا برای ترغیب کودکان استفاده کنید و به آن ها اجازه دهید در این زمینه تصمیم گیری داشته باشند و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنند.
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی اتاق کودک، استفاده از کلاژ یا همان تکه چسبانی در دکوراسیون داخلی است که این کار همچنین می تواند در پرورش هنر و خلاقیت کودک نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

آیا به دنبال دکوراسیونی برای اتاق کودک خود هستید؟ باید در انتخابِ آن خیلی دقت کنید، چرا که قرار است کودک شما در این فضا پرورش یابد! اگر کمی با طراحی دکوراسیون آشنایی داشته باشید، حتماً می‌ دانید که چیدمان اتاق کودک، کاملاً متفاوت از چیدمان دیگر قسمت‌ های خانه است. طراحی دکوراسیون اتاق کودک، مسئلۀ بسیار جذابی است و البته، باید سلیقۀ کودکتان را نیز در آن دخیل کنید و برنامۀ بلند مدتی را در ذهن داشته باشید. در این مطلب، به تک تکِ عناصر دکوراسیون اتاق کودک و چگونگی قرار دادن آن‌ ها در کنار یکدیگر خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

برنامه ‌ریزی برای طراحی اتاق کودک

پیش از شروع طراحی دکوراسیون، ابتدا باید تصمیم بگیرید که این دکوراسیون، تا چند سال تزیین اتاق کودکتان باقی خواهد ماند؟ هرچه تعداد سال‌ ها بیشتر باشد، در هزینه‌ تان بیشتر صرفه ‌جویی می‌ شود. پس از آن، هرآنچه را برای اتاق کودک لازم است، لیست کنید. البته نیازها و سلایق کودک، تغییر می‌ کند و اگر عضو جدیدی هم به خانواده‌ تان اضافه شود، شاید کودکتان مجبور شود اتاقش را با برادر یا خواهرش تقسیم کند! در این مطلب، به شما خواهیم گفت که چگونه می ‌توانید دکوراسیونی منعطف برای اتاق کودک‌ خود طراحی کنید.

رنگ دیوارِ اتاق کودک

برای انتخابِ رنگِ دیوار اتاق خواب، ابتدا باید تصمیم بگیرید چه نوع دیوارپوشی را دوست دارید؛ رنگ معمولی، کاغذ دیواری و رنگ تخته سیاه، گزینه ‌هایی است که پیش رویتان قرار دارد. دیوارهای رنگارنگ، اتاق را کاملاً کودکانه می ‌سازد. چنین اتاقی برای کودک بسیار جذاب است. رنگ ‌های خنثی نیز گزینۀ بسیار خوبی هستند، چرا که هم با همۀ رنگ‌ ها ست می‌ شوند و هم زود از آن ‌ها خسته نمی شوند؛ در نتیجه، با استفاده از رنگ خنثی، در هزینه‌ هایتان نیز صرفه ‌جویی می‌ کنید و نیازی به عوض کردن آن ندارید.

کاغذدیواری اتاق کودک

اگر می ‌خواهید دکوراسیون اتاق کودک خود را کاملاً شخصی و کودکانه بسازید، به گزینۀ کاغذدیواری هم فکر کنید. بیشتر کاغذدیواری ‌های کودکانه، طرحی شلوغ دارند و باعث می ‌شوند اتاق کودک، کوچک و نامرتب به نظر برسد؛ اما اصلاً مجبور نیستید برای هر چهار دیوار اتاق، از یک کاغذدیواری استفاده کنید، بلکه می ‌توانید به یک یا دو دیوار اکتفا کنید.

انتخاب کاغذدیواری بر اساس سلیقه کودک

اگر دوست داشته باشید، می‌ توانید از کاغذدیواری ‌هایی با طرح‌ های ملهم از طبیعت بهره ببرید. 
کودک دلبندتان حتماً علاقمندی هایی دارد! اگر کاغذدیواری را بر اساس تمایلاتش انتخاب کنید، بی شک از فضای اتاقش نهایت لذت را خواهد برد! 

طرح های داستانی

هیچ چیز نمی‌ تواند به اندازۀ داستان های شیرین، کودکان را شیفتۀ خود کند. می‌ توانید کاغذدیواری‌ هایی را انتخاب کنید که روایتی در پس‌ آن ها وجود دارد؛ بدین ترتیب، کودکان می‌ توانند داستان‌ های مختلف را در ذهن خود تجسم کنند و لذت ببرند.

فرش برای اتاق کودک

یکی از مراحل مهم طراحی چیدمان اتاق کودک، انتخابِ کف‌پوشِ مناسب است. کف‌پوشِ اتاقِ کودک باید گرم و راحت باشد؛ به همین دلیل، فرش از مناسب ‌ترین گزینه ‌هاست! فرش، نرم است و باعث می‌ شود که کودکان، راحت بازی کنند و اگر هم هنگام بازی، چیزی از دستشان افتاد، سر و صدایی ایجاد نشود؛ در ضمن، اگر هم چیزی روی فرش بریزد، به راحتی تمیز می ‌شود. پلی پروپیلین، در برابر لکه و کثیفی، مقاوم است؛ اما فرش ‌هایی که از 80 درصد پشم و 20 درصد الیاف مصنوعی ساخته شده اند، بسیار بادوام هستند و در برابر رطوبت نیز مقاوم اند. اگر می‌ خواهید عناصر طبیعی را در اتاق خود بگنجانید، این جنس فرش را فراموش نکنید. اگر فرزندتان مبتلا به آلرژی است، فرش را به شما توصیه نمی ‌کنیم؛ به جای آن، از گزینه ‌های دیگر استفاده کنید.

کف پوش مناسب اتاق کودک

فرش وینیلِ با کیفیت، بسیار گرم و نرم بوده و تمیز کردنِ آن نیز کار بسیار راحتی است. این فرش‌ ها در رنگ ‌های براق موجود هستند؛ اما اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید از رنگ ‌های خنثی یا طرح‌ های چوب مانند استفاده کنید. فرش ابریشمی هم گزینه‌ ای بسیار مناسب است، نرم، راحت و بادوام! فرش ابریشمی در طرح و رنگ ‌های متنوع موجود است و شما می‌ توانید گزینۀ مناسب با اتاق شکوفۀ زندگی تان را انتخاب کنید. 
کف‌پوش لمینت برای اتاق خواب کودک بسیار مناسب است. لمینیت باکیفیت، در برابر رطوبت و ضربه، بسیار مقاوم بوده و نگهداری از آن نیز بسیار آسان است. چوب هم گزینه ‌ای مناسب و طبیعی برای اتاق خواب کودکان به شمار می آید. با انتخاب چوب باکیفیت و محکم، از صرفِ هزینه‌ های اضافه جلوگیری می ‌کنید.

طرح فرش اتاق کودک

اگر کف‌پوش ‌های سفتی، مانند چوب یا لمینت را برای اتاق کودک خود انتخاب کرده‌ اید، می ‌توانید روی آن، فرش پهن کنید. فقط یادتان باشد باید فرشی را انتخاب کنید که روی پارکت یا چوب، لیز نخورد. برای اتاق کودک، هم می‌ توانید فرش ‌هایی با طرح ‌های کودکانه و کارتونی انتخاب کنید و هم فرش‌ هایی با طرح ‌های ساده، مانند راه راه، خال خالی یا ستاره ‌دار را برگزینید! اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید فرش اتاق‌ دلبندتان را با کاغذدیواری اتاق سِت کنید.

پردۀ اتاق کودک

پلۀ بعدی، انتخابِ پردۀ مناسب است. یادتان باشد برای اتاق کودکتان، باید پرده ‌ای انتخاب کنید که اجازه ندهد نور وارد خانه شود تا او هنگام خواب، اذیت نشود. پردۀ پارچه ‌ای و پردۀ کرکره ‌ای، برای اتاق کودک مناسب اند.  شستن و تمیز کردنِ پردۀ پارچه‌ ای، در مقایسه با پرده ‌های کرکره ‌ای، دشوارتر است. 
 
 

نور اتاق کودک

اتاق کودک هم مثل دیگر قسمت ‎های خانه، نیازمند نور کافی است. برای میز مطالعه، چراغ مطالعۀ مناسب و برای اطراف تخت، لامپ ‌هایی با نور کافی را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: آموزش نورپردازی در معماری

تختخواب اتاق کودک

تختخواب های اتاق کودک، بسیار متنوع و جذاب اند. در انتخاب تختخواب، باید به سن کودک‌ توجه داشته باشید. اگر کودکتان نوپا است، باید تختخوابی را انتخاب کنید که از غلتیدن و افتادن او جلوگیری کند.

تختخواب های قابل گسترش

اگر می‌ خواهید در هزینه هایتان صرفه ‌جویی کنید و مجبور نباشید هر سال تخت کودک خود را عوض کنید، تختخواب های قابل گسترش را انتخاب کنید تا بتوانید چندین سال از آن بهره ببرید. 
تختخواب های مرتفعی که قسمت زیرین آن ها خالی است، گزینۀ بسیار مناسبی برای اتاق ‌های کوچک به شمار می آیند؛ زیرا این تخت ‌ها را می ‌توانید کُمد، میز تحریر، میز کامپیوتر یا کتابخانۀ کودک‌ تان قرار دهید. 

تختخواب های دو طبقه

اگر بیشتر از یک فرزند دارید، تختخواب های دو طبقه نیز گزینۀ بسیار خوبی برای اتاق ‌های کوچک به شمار می آیند. طبقۀ بالا برای کودکان بالای شش سال مناسب است و طبقۀ پایین برای کودکان کوچک تر. 
همان طور که گفتیم ، تنوع تختخواب برای اتاق کودکان بسیار زیاد است؛ خیلی بیشتر از آن چیزی که فکرش را کنید! اگر دوست داشته باشید، می‌ توانید تختخوابی کلبه ای شکل برای اتاق دلبندتان تهیه کنید. 

لوازم اتاق کودک

قفسه، میز و کمد، از دیگر لوازم ضروری برای اتاق کودک محسوب می شوند. قفسۀ اتاق کودک، جای کتاب‌ ها، لوازم تزیینی، قاب عکس و دیگر وسایل کودک است. یادتان باشد که قفسۀ اتاق کودک باید به دیوار متصل شود تا امن باشد و به ‌راحتی نیفتد. 
برای اتاق کودک، کُمد مناسب انتخاب کنید؛ کمد مناسب برای اتاق کودک باید ویترین هم داشته باشد تا وسایل تزیینی و زیبا را در آن قرار دهید.
 

مبلمان و صندلی‌ های کوچک

مبلمان و صندلی‌ های کوچک، فضای اتاق را برای کودک‌ شما، جذاب تر و دلپذیرتر می‌ کند. صندلی ‌های مخصوص اتاق کودک، از جنس پلاستیک ‌های نرم هستند و آسیبی به کودک نمی رسانند.

نظم در اتاق خواب کودک

کودکان همیشه وسایل بازی زیادی در اطراف ‌شان دارند؛ از این رو، اگر سبدی در گوشۀ اتاق ‌شان قرار دهید تا وسایل دم دستی ‌شان را در آن قرار دهند، همیشه اتاقی مرتب خواهند داشت. این سبدها در طرح و اندازه‌ های مختلف در بازار وجود دارند و می ‌توانید سبدی متناسب با دکوراسیون اتاق‌ آن ها تهیه کنید.

رنگ اتاق کودک

برای دکوراسیون اتاق کودک خود، باید به سراغ رنگ‌ هایی بروید که فکر می‌ کنید دلبندتان از تماشای آن ‌ها لذت می ‌برد و احساس آرامش و امنیت می کند. معمولاً برای اتاق کودک، از رنگ‌ های روشن و شاد استفاده می ‌شود. رنگ ‌هایی مثل صورتی و زرد روشن برای اتاق کودک بسیار مناسب هستند. البته برای اتاق کودک، لزوماً مجبور نیستید از رنگ ‌های گرم استفاده کنید، بلکه برخی رنگ ‌های سرد، مانند آبی نیز برای اتاق کودک بسیار مناسب اند. بهتر است دکوراسیون اتاق کودک، زمینه ‌ای مشخص داشته باشد؛ برای مثال، اگر زمینۀ پاییز را انتخاب کرده ‌اید، بهتر است از رنگ‌ های نارنجی، قهوه ‌ای و زرد استفاده کنید تا در دکوراسیون اتاق، هماهنگی وجود داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی جذاب و تأثیرگذار دکوراسیون پذیرایی​ را نیز مطالعه کنید.

به طور خلاصه، هنگام انتخاب رنگ، طرح، میز، صندلی و هرکدام از عناصر دکوراسیون اتاق کودک، به این فکر کنید که او باید از حضور در اتاق لذت ببرد و هرگز از ماندن در این حریم شخصی، دلزده، خسته و بی قرار نشود؛ پس به المان ها و عناصر صحیح طراحی و دکوراسیون اتاق کودک توجه کنید و با توجه به تمایل و علاقمندی هایش، بهترین طراحی دکوراسیون را انتخاب کنید!

آخرین فرصت ثبت نام در دوره ها

5/5 - (13 امتیاز)
5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​