آموزش تری دی مکس - بخش 5

 

این متن مرتبط به فیلم شماره  0005 تری دی مکس می باشد

 


 

برای مدیریت بهتر اعمال , و استفاده نمودن از navigation tools  به صورت یکسان در قالب یک interface  ما از قابلیتی استفاده می کنیم به عنوان steering wheels  ,

 

 با باز نمودن نرم افزار غالبا این steering wheels در اختیار ما قرار میگیرد .

هنگامیکه کرسر موس را بر روی  steering wheels  جابجا می کنیم , بالونهایی برای ما پدیدار می شوند که از طریق این بالونها می توانیم انتخاب کنیم که روی کدام یک از steering wheels ها جابجایی را انجام دهیم .

 

گزینه steering wheels  miniهم همان فرمانهای موجود در full steering wheels  را دارا میباشد,با این تفاوت که Interface  کوچکتری را در اختیار دارد.

 

steering wheels mini  خود به دو دسته تقسیم میشوند که این تقسیم بندی بر حسب نوع قابلیت کاربردی navigation tools   ها صورت می پذیرد , و به جای استفاده از 8 فرمان, این گزینه را در قالب دو گروه 4 تایی در اختیار ما قرار داده است.

 

همچنین این امکان موجود می باشد که از full navigation wheels  نیز استفاده نماییم که خود به دو دسته تقسیم می شوند

با انتخاب full navigation wheels  قادر خواهیم بود از فرمانهای مرتبط به navigate  کردن wheels  استفاده نماییم .

اکثر فرمانها بر روی steering wheels از طریق کلیک کردن بر روی آنها فعال می شوند ولی بعضا فرمانهایی هستند همانند: zoom  , center  , forward  که با drag  نمودن فعال می شوند.

گزینه steering wheels  همواره وابسته به کرسر موس می باشد و با جابجایی موس steering wheels نیز در نماها جابجا می شود.

اساسا گزینه steering wheels نیز همانند view cub   در مد گرافیکی software  در دسترس ما قرار نمی گیرد و در حالتهای دیگر مد گرافیکی برای ما ارائه می شود.

 

اگر موس را بر روی هر یک از گزینه های مستقر در داخل steering wheels نگه داریم , شرح حال آن گزینه در پایین steering wheels برای ما نمایان می گردد و این اتفاق با کلیک کردن بر روی هر فرمان نیز صورت می پذیرد .

 

برای نمایان شدن steering wheels چندین راه موجود می باشد؛

 

اولین راه استفاده نمودن از hot key  می باشد که, با گرفتن shift   +  w   این گرینه فعال می گردد.

راه دیگر فعال نمودن گزینه always show the pinned wheel on start  از کادر view port configuration   می باشد.

همچنین از طریق رایت کلیک کردن بر روی label view port  و انتخاب گزینه steering wheels و فعال نمودن toggle steering wheels  این گزینه در اختیار ما قرار می گیرد.

با راست کلیک کردن برروی wheels آن را میتوانیم hide کنیم

وقتی روی  label view port  کلیک راست کنیم و از منوی پدیدار شده گزینه steering wheels را انتخاب کنیم می توانیم بین فرمانهای متفاوت این منو جابجایی را انجام دهیم .

 

با مراجعه نمودن به گزینه full navigation wheels  و کلیک نمودن بر روی آن , گزینه full navigation wheels برای ما فعال می گردد.

 

چنانچه گزینه view object wheels  را انتخاب نماییم , فرمانهای مختصرتری را برای کنترل نماها برای ما نمایش میدهد .



یکی از این گزینه های موجود در این قسمت, گرینه orbit  است و وظیفه آن اعمال چرخش و تغییر جهت حول نقطه مرکزی می باشد که ما از طریق آپشنcenter  تبعین کرده ایم و بعد از تعیین نمودن نقطه مرکز , چرخشی را حول آن می توانیم انجام دهیم .

 

در صورتی که گزینه zoom  را انتخاب کنیم این گزینه هم , همانند Orbit   به نسبت نقطه  مرکزی که درنظر گرفته ایم , عملzoom  را انجام می دهد.

بافعال نمودن گزینه rewind   قادر خواهیم بود undo  را بر روی نماها اعمال کنیم .

در اصل تغییراتی را که از طریق steering wheels اعمال کرده ایم با فعال نمودن گزینه    rewind  , قادر هستیم undo  را روی آنها انجام دهیم .

همچنین از طریق rewind  هم می توانیم فرمانهای مرتبط به view cub  را نیز undo  کنیم .

 

steering wheels بعدی گزینه tour building wheels     می باشد.



این گزینه در حین کار کردن روی فضاهای بسته و ساختن اجسامی که در داخل آنها اعمالی را انجام می دهیم , می تواند مفید فایده قرار گیرد.

با انتخاب نمودن گزینه forward  میتوانیم به سطح شی مربوطه نزدیک شویم .

از طریق استفاده کردن گزینه  rewind  می توانیم فرمان undo  را اعمال کنیم .

با در دست داشتن گزینه up , down  خواهیم توانست, ارتفاع زاویه دیدمان را تغییر دهیم و موقعیت زاویه دید را در view port  تعیین کنیم .

 

گزینه بعدی  full navigation wheels   می باشد.



در این قسمت گزینه zoom  را نیز در اختیار داریم که zoom به نسبت نقطه ای صورت  می پذیرد که قبلا آن را انتخاب نموده ایم .

چنانچه نقطه ای را از طریق گزینه center  انتخاب کرده باشیم و کلید ctrl  از روی key board  بگیریم , در این شرایط با فعال نمودن این گزینه , عمل    zoom حول نقطه ای صورت می گیرد که از طریق گزینه center  تنظیم کرده ایم و دیگر بر حسب انتخاب نقطه ای در داخل محیط صورت نمی گیرد , بلکه بر اساس نقطه انتخابی توسط گزینه center  این عمل اعمال می گردد.

 

با فعال نمودن گزینه orbit  , چرخشی حول نقطه ای که توسط گزینه center  تبعین کرده ایم صورت می گیرد.

اگر نقطه ای از طریق گزینه center  در نظر نگرفته باشیم , این چرخش حول مرکز bounding box  شی مورد نظر صورت می پذیرد و اگر در داخل محیط , شیئی موجود نباشد , این چرخش بر حسب target  , نمای مربوطه اجرا میگردد.

این بدین معنی می باشد که تمام نماها به صورت پیش فرض دارای target  می باشند , مثل:

دوربینها با این تفاوت که target  نماها قابل رویت نمیباشد ولی دلیل بر این نمی باشد که target  حضور ندارد, به خصوص در مورد نمای پرسپکتو , که target  قابل رویت نیست ولی در داخل محیط وجود دارد.

با کمک گرفتن از فرمان pan  قادر هستیم ,جابجایی توسط کرسر موس انجام دهیم و وقتی که کرسرموس به لبه نمای مربوطه می رسد از اطراف دیگر نما ,پدیدار می شود.

 

با استنباط از گزینه walk  می توان حرکتی را در داخل نما داشته باشیم ,که هر چقدر ,میزان حرکت به سمت بالا و پایین را بیشتر کنیم , سرعت walk  نیز طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین با گرفتن کلید shift  قادر خواهیم بود به طور موقتی موقعیت ارتفاع دید را در نمای مربوطه تنظیم نمایم , در واقع با گرفتن کلید shift  از فرمان up , down  نیز        می توانیم استفاده کنیم.

چنانچه فرمان zoom  را فعال کردیم , با گرفتن کلید shift  و کلیک نمودن بر روی گزینه zoom  قادر خواهیم بود zoom out  بر روی شی مورد نظر انجام دهیم .

همچنین با گرفتن کلید ctrl  و کلیک نمودن بر روی گزینه zoom  قادر خواهیم بود zoom in  را نیز بر روی شی مربوطه اجرا کنیم.

 

البته استفاده نمودن از گزینه zoom  در حالت full navigation wheels  تغییر را حین استفاده Ctrl و shiftحاصل نمی کند.

وقتی در حالت view object  می باشیم , گرفتن کلید shift  و کلیک کردن بر روی گزینه zoom  باعث می شود که , هر دفعه 25  % نسبت به فاصله گذشته zoom out  را داشته باشیم .

و اگر از کلید ctrl   را بگیریم 25  % نسبت به فاصله گذشته zoom in  را دارا خواهیم بود و با کلیک کردن عمل zoom in  اجرا می شود.

 

پارامتر بعدی که با آن روبرو می شویم min view object wheel  می باشد .



این پارامتر برابر با گزینه object wheels  می باشد , با این تفاوت که منوی Mini  این گزینه را در اختیار ما قرار می دهد و همان فرمانها در داخل آن موجود می باشد.

 

منوی بعدی mini tour building wheels  می باشد که همانند بالا با گزینه tour building  همسان می باشد , فقط منوی Mini  آن را در اختیار ما قرار داده است.

 

mini full navigation wheels  نیز mini  این پارامتر full navigation wheels  را نمایش می دهد و تمام فرمانها در آن موجود می باشد ولی به صورت mini  برای ما ارائه خواهد شد .



برای تعیین نمودن خواص مرتبط به steering wheels می توانیم از گزینه configuration  استفاده نمایم , که کادر view port configuration  برای ما باز خواهد شد که tab  جداگانه ای برای steering wheels  موجود می باشد.





 

پایان

 

 

تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی 3Ds Max استاد ارجمند مهدی بندری

 

مرکز آموزش تری دی مکس  - تصویرگران پویا اندیش