آموزش بخش 24 تری دی مکس

این متن مرتبط به فیلم شماره  0024  تری دی مکس می باشد

 

 

 

 

 

 

 با در دسترس داشتن گزینه Parameter Collector قادر می باشیم یک دسته از پارامترهای مورد نیاز را در یک قسمت جمع آوری نماییم, این عمل برای سهولت و دسترسی راحت تر به, پارامترهای کلیدی و مد نظرمان ,صورت می پذیرد و از دو روش به این گزینه دسترسی پیدا می کنیم,

 

با گرفتن کلید   alt    +    2از روی keyboard  این کادر نمایان می شود.

 

راه دوم استفاده از تصویر زیر می باشد؛

 

 

 

این پارامتر با خاصیت xref پشتیبانی نمی شود و بر حسب نیاز می تواند در ویرایش یا انیمیت نیز ,مفید فایده واقع شود , مخصوصا در قسمت انیمیشن قادر می باشیم که بهره بهتری از آن ببریم.

 

 

 

 

 

 

 

parameter collector  قابلیت جمع آوری انواع پارامترهای مختلف را در اختیار ما قرار     می دهد ,مانند:

 

color , integer ,float ,   …  و خواص دیگری که در داخل نرم افزار موجود می باشد و توسط این قابلیت این امکان ایجاد می شود که, این چنین خواصی را به صورت یکجا جمع آوری و در یک rollout   مجزا قرار دهیم.

 

و کارایی مهم  parameter collector این میباشد که به طور مثال, عمل انیمیت را صرفا برای محور انتخابی که عمل انیمت را برای روی آن انجام داده ایم,ایجاد می کند.

 

همچنین این اجازه را به ما میدهد ,که شی هایی را که انتخاب هم نکردیم عملیات جابجایی روی آنها صورت بگیرد و بتوانیم انیمیتی را نیز برای این اشیا ایجاد کنیم .

 

لذا با parameter collector در حالت غیر انتخاب deselect) ) نیز میتوانیم عملیاتی را اجرا نماییم و key animate   نیز می توان برای آنها ایجاد کنیم

 

با آوردن parameter collector  قادر خواهیم بود از گزینه های کلیدی آن استفاده نماییم,قسمت اولی که در این پنجره با آن روبه رو می شویم ,

 

Tool bar parameter collectorمی باشد که در قسمت اول می توانیم نامی را برای پارامترهای جاری در صحنه انتخاب نماییم و چنانچه این پارامترها دارای نامی باشند قادر هستیم آنها را ویرایش کنیم و برای اعمال این کار باید بعد از تغییر نام , حتما از کلید enter   استفاده نمایید تا ویرایش صورت گیرد و ثبت گردد.

 

 

 

وقتی نام پارامتر ها را ویرایش می کنیم همان پارمترها با نام جدید کپی می شوند یعنی 2 گروه برای ما ایجاد می شود, یکی گروه قبلی که نام اصلی را دارا هستند و همچنین گروه جدید که با نام جدید آن را ایجاد کرده ایم .

 

ما با کمک گرفتن از drop list  کنار filed name  می توانیم ,بین گروه جدید و collector  های قدیمی جابجایی را انجام دهیم.

 

 

 

با آوردن این پارامترها در داخل پنجره parameter collector  و با نام گذاری آنها, یک گروه جدید را ایجاد کرده ایم و در چنین شرایطی فرمانها موجود در این پنجره با درست نمودن گروه جدید, فعال می شوند که توسط گزینه new collation  نرم افزار یک collect  جدید را ایجاد می کند و با نام گذاری و گرفتن کلید enter  گروه جدید خلق می گردد.

 

 

 

زمانیکه در قسمت نام گذاری, دو گروهی را خلق می کنیم, نرم افزار قابلیت جابجایی روی هر کدام از گروهها و دیدن پارامترهای مرتبط با آن گروه را در اختیارمان قرار می دهد.

 

چنانچه از گزینه duplicate collection استفاده نماییم, این گزینه از گروه مربوطه یک کپی می گیرد و گروه جدید را با یک کپی در اختیار ما قرار میدهد.

 

با فعال کردن گزینه duplicate collection و با گذاشتن نامی برای آن , ما یک collect  جدید را ایجاد کرده ایم که این گروه ,کپی گروه قبلی ما می باشد.

 

 

 

برای دستیابی به راه سریعتر می توانیم کپی کردن پارامترها ،نام گروه را تغییر دهیم و کلید enter  را بزنیم.

 

   با دسترسی پیدا کردن به گزینه  Delete Collection  قادر می باشیم collect  مورد نظر را حذف نماییم .

 

قابلیت Multiply Edit  , باعث می شود که به صورت همسان چند پارامتر انتخابی را ویرایش و مقادیر آنها را تغییر دهیم.

 

با add نمودن پارامترهای مورد نظر به کارد parameter collector , و انتخاب نمودن آنها از طریق  تصویر زیر؛

 

 

 

چنانچه روی گزینه multiply edit  کلیک نماییم ,این امکان ایجاد میشود که به صورت همسان و همزمان مقادیر عددی آنها را تغییر دهیم.

 

 

 

لذا این اتفاق زمانی رخ می دهد که هر سه محور با همدیگر Lock  شوند و مقادیر آنها با هم یکسان باشند, در این چنین زمانی حرکت شی مربوطه به صورت مایل خواهد بود ,که این خاصیت و قابلیت در absolute / relative   هم برقرار می باشد.

 

 

 

با استمداد گرفتن از گزینه  Absolute / Relative قادر خواهیم بود ,مقادیر مد نظرمان را مشخص کنیم ,یعنی از عددی که هم اکنون مشاهده می کنیم ,مقادیر عددی به عدد مورد نظرمان اضافه شود یا مقدار عددی وارده به صفر اضافه گردد

 

با کمک گرفتن از spinner  ها و رها نمودن آنها از حالت drag  , مقدار عددی ما تبدیل به صفر می شود در این صورت عددی جدیدی که تایپ می کنیم به عدد اصلی ما اضافه   می شود.

 

 

 

با کلیک نمودن بر روی این گزینه که در تصویر بالا مشاهده می کنید ,حالت relative  برای ما فعال می شود.

 

وقتی عدد مورد نظر را تایپ می کنیم به اندازه مثلا :10 به مقادیر تمام پارامترها اضافه می شود و این اعمال در صورتی که گزینهMultiply Edit   فعال باشد, به صورت جمعی بر روی تمام پارامترها صورت می پذیرد.

 

 

 

 

 

وقتی دگمه به سمت داخل باشد ,حالت relative  فعال می باشد و چنانچه دگمه به سمت بیرون باشد ,حالت absolute فعال میگردد ,بدین ترتیب مقدار اصلی را, در حالت absolute  مشاهده می کنیم و مقدار صفر ,در حالت relative  برای ما نمایان می گردد ,که در مدل relative با اضافه کردن عدد مربوطه , این عدد به مقدار اصلی ما اضافه خواهد شد.

 

چنین خاصیتی در حالت Multiply Edit هم فعال می باشد.

 

گزینه relative در حالتهای numeric filed  دارای کارایی و استفاده می باشد به این معنا که پارامترهای ما حتما باید به صورت عددی باشند تا relative  فعال گردد.

 

چنانچه که ذکر شد در 3d  به کمک parameter collector  هر پارامتری را می توانیم جمع آوری کنیم , و خاصیت Absolute   زمانیکه در حالت عدد قرار داشته باشیم برای ما نمایان می گردد ,بعضا به طور مثال: اگر پارامتر ما خاصیت color  را دارا باشد بدلیل اینکه به صورت عددی نیست, گزینه relative  فعال نمی شود , فقط خاصیت absolute  در دسترس ما قرار می گیرد.

 

 

 

چنانچه قابلیت Key Select   را در دسترس داشته باشیم ,چنین خاصیتی برای پارامتر انتخاب شده و فعال ما , در کادر parameter collector   زمانیکه auto key  فعال باشد ,یک کلید انیمیشن را ایجاد می کند و فقط برای پارامتر انتخابی کلید انیمیشن ایجاد می کند.

 

به طور مثال:

 

با انتخاب select box  پارامتر مرتبط ,مثلا : x position  و فعال نمودن گزینه key select  , برای پارامتر انتخابی (x position) یک کلید انیمیشن ساخته می شود و در track bar    می توانیم آن را مشاهد کنیم.

 

 

 

با بکار گیری گزینه Reset Selected ,تمام فیلد name و مقادیر عددی را reset  می شوند و این خاصیت فقط برای پارامترهای انتخابی, فعال می گردد, این گزینه از خاصیت عدد پشتیبانی می کند ,نه خاصیتهای دیگری که در نرم افزار موجود می باشد مثل color.

 

 

 

Move Parameter Down    و Move Parameter Up این دو گزینه , پارمتر انتخابی را ,فقط در داخل rollout  انتخابی به بالا و پایین انتقال می دهند و باعث جابجایی پارامتر ها    می شوند ولی مابین rollout  ها این عمل صورت نمی گیرد .

 

 

 

گزینه Add To Selected Rollout ,پارامتر به rollout  انتخابی اضافه می کند وrollout   جدید نمی سازد .

 

rollout   انتخابی کادری می باشد که , با فعال نمودن دگمه مربوطه, نرم افزار آن را به رنگ زرد نمایش میدهد ,چنانچه رنگ نرم افزار را روی حالت dark  تنظیم کرده باشیم این rollout  , به رنگ آبی نمایان می گردد.

 

 

 

با انتخاب گزینه Add To New Rollout    پارامتر مورد نظر به rollout  جدید منتقل        می شود و rollout  جدیدی را می سازد.

 

 

 

 

 

زمانیکه گزینه Delete Selected   را فعال می نماییم ,این گزینه پارامتر انتخابی را حذف می کند.

 

 

 

 

 

با بکار گیری از گزینه Delete All    ,تمام پارامتر ها را در داخل کادر parameter collection   حذف می کند.

 

 

 

این متن ادامه دارد…

 

 

 

 

 

تالیف و کوتاه شده از آموزش های ویدئویی 3Ds Max استاد ارجمند مهدی بندری

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تری دی مکس و کار با تری دی مکس کلیک کتید.

 

 

5/5 - (16 امتیاز)
5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آخرین فرصت ثبت نام دوره های یلدایی​